Jumbo-familie: minder focus op internationale uitbreiding met HEMA

Jumbo-familie: minder focus op internationale uitbreiding met HEMA

Parcom en Mississippi Ventures willen, als de koop doorgaat, minder focussen op internationale expansie met HEMA. Dat vertelt Jumbo-cfo Ton van Veen namens de familie Van Eerd, die achter investeringsvehikel Mississippi Ventures zit.

“We zullen ons nadrukkelijker richten op de thuismarkten: Nederland, België en Frankrijk”, aldus Van Veen. Daar haalt het warenhuis de meeste omzet vandaan, legt hij uit. “Dus daar willen we groeien. We zullen het minder gaan zoeken in overzeese gebieden.” 

Volgens de Jumbo-topman ligt er ‘een heel goed plan’ klaar voor HEMA, waarin ook veel aandacht is voor onlinegroei. De versterkte focus op de thuismarkten zou een opvallende koerswijziging betekenen voor HEMA, dat onder voormalig eigenaar Marcel Boekhoorn en de huidige ceo Tjeerd Jegen juist fors investeerde in het worden van een ‘wereldmerk’. Zo opende het warenhuis eerder dit jaar nog een webshop in Mexico. 

Woensdag werd bekend dat het consortium van investeringsmaatschappij Parcom en Mississippi Ventures een voorwaardelijke overeenkomst heeft bereikt met de schuldeisers van HEMA. Daarmee krijgt het consortium maximaal acht weken exclusiviteit om de bankfinanciering te bewerkstelligen en de koop van het warenhuis af te ronden. Wat is de Jumbo-familie van plan met HEMA? Dat lees je op RetailTrends.
 

Reacties 4


W. de Groot 22 okt, 10:14

En nu maar hopen dat de koop door kan gaan. Met een eigenaar die er zo over denkt blijft HEMA voor de consument behouden. Wat een mooie combinatie van bedrijven Jumbo en HEMA, ik ben er fan van.


Hans Spekman 22 okt, 10:26

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan meer van de HEMA. Duur, veel lege schappen, ouderwets assortiment(Wie zit er nog op Jip en Janneke te wachten?) en arrogant in haar uitingen. Wel goed dat de familie van Eerd dit aandurft hoewel ik de keuze niet geheel begrijp. Strategisch had mij een buitenlands concept dan wel een online partij een logischere keuze geleken met minder risico. Ik vind het moedig van hen en hoop dat ze samen met Parcom er een succes van maken. Direct stoppen met die idioterie in Dubai etc en terug naar de roots maar dan wel met een vernieuwd assortiment. De huidige inkoop zit daar al jaren te slapen. Missen trends en missen lef. Dat was onder van Zetten niet veel beter. Dat gaat hopelijk nu veranderen.


Jean Luc Janssens 22 okt, 11:11

Zolang het oude denken aanblijft bij de HEMA is het een kaartenhuis dat op ontploffen staat.

Log in in snelheid van uitlevering vanaf het dc naar winkels en veel erger, het interesseert de category teams werkelijk niets dat ze geen geld verdienen. Onder het mom, we doen dit al jaren zo. Elke nieuwe blik die wil helpen het probleem op te lossen wordt weggewerkt omdat de shit show die je blootlegt niet gezien mag worden of aangekaart.

Parcom en de familie Van Eerd zullen zich helemaal de RamBam schrikken als ze zien wat een gigantische ouwe bende ze mogelijk willen gaan aankopen.


Seb Seb 22 okt, 12:07

@Hans

- Jip & Janneke zijn er duidelijk voor een bepaalde doelgroep, het verkoopt nog steeds en is exclusief bij HEMA. Unieke productlijnen zijn juist waar een retailer aan moet bouwen

- HEMA is duur? Dat kan ik niet plaatsen...

- Idioterie in Dubai? De winkels buiten Europa zijn franchise, dat vergt nauwelijks investering en vergroot enkel de markt / inkoop voor HEMA. Ik zie het probleem niet.

- Vernieuwd assortiment? Op welk vlak dan? HEMA stond juist bekend om zijn degelijke, altijd blijvende productlijnen + snel routerende wisselende lijnen. Zover ik weet zijn de échte HEMA producten ook nog altijd door HEMA zelf ontwikkeld.

@Jean Luc
- Op vlak van distributie neem ik aan dat de familie Van Eerd synergie zal gaan zoeken met Jumbo en LaPlace. Gezamenlijke DC's etc. Er is daar inderdaad nog veel te winnen, zeker op online gebied.

- Een nieuwe eigenaar gaat meestal sowieso goed met een bezem door de organisatie, juist op overhead en inkoop kan er bespaard worden. Ik zie dat wel goed komen, ze zijn het bij Jumbo ook gewend na al die overnames.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!