Wat is de Jumbo-familie van plan met HEMA?

HEMA komt weer in Nederlandse handen. Daar lijkt het althans op, nu investeringsmaatschappij Parcom en Jumbo-familie Van Eerd een voorwaardelijke overeenkomst hebben bereikt met de schuldeisers van het warenhuis. Wat betekent dit voor HEMA? 

HEMA komt weer in Nederlandse handen. Daar lijkt het althans op, nu investeringsmaatschappij Parcom en Jumbo-familie Van Eerd een voorwaardelijke overeenkomst hebben bereikt met de schuldeisers van het warenhuis. Wat betekent dit voor HEMA? 

Ahold Delhaize, Michiel Witteveen en het Amerikaanse Flacks: allemaal zouden ze op enig moment, al dan niet volgens geruchten, interesse hebben gehad in HEMA. Geen van hen wist zo dicht in de buurt te komen als het Britse Alteri, maar ook die investeringsmaatschappij lijkt nu achter het net te vissen. Het consortium van Parcom en Mississippi Ventures krijgt maximaal acht weken exclusiviteit om de bankfinanciering te bewerkstelligen en de koop van het warenhuis af te ronden, werd woensdag bekend. 

Parcom is een Nederlandse investeringsmaatschappij. Een private-equitybedrijf, maar niet te vergelijken met Lion Capital: het geldbeluste, Britse bedrijf dat het warenhuis tussen 2007 en 2018 volledig uitwrong en achterliet met een schuld van 800 miljoen euro. “Parcom is uit ander hout gesneden”, weet retaildeskundige Rupert Parker Brady, die zich ervan bewust is dat private-equity doorgaans niet de beste reputatie geniet. “Maar je moet niet zozeer kijken naar de verpakking, maar naar de intentie, het trackrecord en de mensen die erachter zitten. Dit zijn mensen die heel serieus zijn over de kracht van retail.”

Dat geldt ook zeker voor de mensen achter Mississippi Ventures: het investeringsvehikel van de familie van Eerd, eigenaar van supermarktketen Jumbo. Beide partijen willen vijftig procent van de aandelen overnemen en leggen daar in totaal 402 miljoen euro voor neer. “Er zijn veel overeenkomsten tussen Jumbo en HEMA”, vertelt Ton van Veen, Jumbo-cfo en adviseur van de familie Van Eerd. “Het zijn beide merken voor het brede publiek. Jumbo in food en HEMA vooral in non-food. En HEMA is een ijzersterk merk. Als echte retailfamilie is het logisch dat je daarnaar kijkt.”

Het einde van een 'wereldmerk'
Opvallend: eerder maakte voormalig HEMA-eigenaar Marcel Boekhoorn nog deel uit van het consortium. Dat is nu niet meer het geval. “Dat was waarschijnlijk een hobbel die genomen moest worden”, denkt Parker Brady. “Even flauw gezegd: Boekhoorn was ‘besmet’. Hij heeft het met HEMA geprobeerd, maar is daar niet in geslaagd.”

Daarnaast gold Boekhoorn samen met ceo Tjeerd Jegen als de drijvende kracht achter de internationale expansie van het warenhuis. Een strategie waar de Jumbo-familie volgens Van Veen een streep door wil zetten. Volgens de cfo ligt er al 'een heel mooi plan' voor HEMA en zou de familie dat, als de koop doorgaat, als uitgangspunt gebruiken. “Maar er zullen hier en daar wel wat accenten worden aangebracht. We zullen ons nadrukkelijker focussen op de thuismarkten: Nederland, België en Frankrijk. Daar willen we groeien, ook zeker online. Partnerships in verre oorden zullen waarschijnlijk minder prioriteit krijgen.”

Het worden van een wereldmerk was misschien een brug te ver voor HEMA

Een verstandige beslissing, volgens Parker Brady. “Ik denk dat het heel gezond is om te focussen op de landen waar de meeste omzet vandaan komt.” Wel vraagt de retaildeskundige zich af wat deze koerswijziging betekent voor de rol van de huidige ceo van de winkelketen. “Hij heeft zich altijd hard gemaakt voor internationale expansie en het worden van een wereldmerk. Misschien moeten we constateren dat dit een brug te ver is voor HEMA”, stelt hij. “Maar is het dan wel verstandig om met Jegen verder te gaan, of kun je beter met een schone lei beginnen? Dat is de vraag.”

Volgens Parker Brady is het daarnaast onvermijdelijk dat er op termijn meer HEMA-winkels zullen sluiten. “Dat lijkt me evident; er zijn in Nederland veel te veel filialen. En Jumbo heeft niet voor niets HEMA-spullen in zijn schappen liggen.”

Fietsen tegen de wind in 
Van Veen laat niets los over eventuele winkelsluitingen, maar benadrukt op zijn beurt dat het hier geen overname door Jumbo betreft. “HEMA blijft zelfstandig, met een eigen hoofdkantoor en een eigen directie. Net als Jumbo.” Op dit moment past een overname van het warenhuis volgens de cfo niet in de strategie van Jumbo, dat zijn 'handen vol heeft' aan de uitbreidingsplannen in Nederland en België - ook met La Place. “We willen ons niet vertillen aan een overname.” 

Toch sluit Van Veen een intensievere samenwerking of zelfs een volledige overname door Jumbo in de toekomst niet uit. “Maar dat zien we over een paar jaar wel weer.” Op dit moment is er bij het warenhuis nog genoeg werk te doen, stelt hij. “Het is een mooi merk en we hebben vertrouwen in de toekomst, maar met de huidige marktomstandigheden is het wel fietsen tegen de wind in. Er moet het een en ander veranderen en daar is geld en tijd voor nodig.” Volgens Parker Brady moet HEMA terug naar zijn oorspronkelijke waarden. “Degelijke, kwalitatieve producten die onderscheidend en betaalbaar zijn. Als je, met alle respect, troep verkoopt voor een lage prijs ga je het niet winnen van Action.”

Volgens de retaildeskundige zou de samenwerking met Parcom wel eens een tijdelijke, noodzakelijke tussenfase kunnen zijn voor de familie Van Eerd. “Het zou kunnen dat ze over een jaar of vijf HEMA volledig in eigen handen willen hebben.” 

Vijftig procent zeker
Als de koop tenminste doorgaat, want dat is volgens Van Veen nog allerminst zeker. “Ik schat de kans in elk geval vijftig procent, maar er staat niks vast”, vertelt hij. “Zeker in deze coronatijd.” Zo moeten de partijen nog aanvullend boekenonderzoek doen en het financieringsplan rond krijgen met de banken. “De voorwaardelijke overeenkomst was een belangrijke stap; de deal staat nu goed op papier. Als alles goed gaat, is die hopelijk in december definitief.” 

Mocht alles volgens plan gaan, dan is Van Veen ook 'zeker bereid' de dialoog aan te gaan met burgerinitiatief KoopdeHEMA. Al is het volgens hem nog maar de vraag in hoeverre de HEMA-fans daadwerkelijk aandelen kunnen overnemen – wat oorspronkelijk wel het doel was van de stichting achter het initiatief. “Dat zie ik niet zo snel voor me”, aldus de Jumbo-topman. “Het gaat om een transactie van ruim vierhonderd miljoen euro, die heel complex is. Maar het zijn allemaal mensen met een HEMA-hart. Dus de dialoog aangaan en kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen? Zeer zeker.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen