Peek & Cloppenburg ziet weer kansen

Peek & Cloppenburg ziet weer kansen

Dat is even wennen: Peek & Cloppenburg dat in Nederland geen winkels sluit, maar er eentje opent. In de Mall of the Netherlands, maart volgend jaar. Wat wordt dat voor een winkel en komen er nog meer bij? We vroegen het countrymanager Marc Hoeben, die volop kansen ziet voor P&C. "De consument wil hoogwaardige en duurzame mode."

In zijn hoogtijdagen had Peek & Cloppenburg ruim zestig winkels in Nederland. Maar vanaf het begin van de jaren negentig kwam de klad erin: jaar na jaar werd er verlies geleden. In 1998 ging het roer om. 22 Nederlandse (en zeven Belgische) winkels werden verkocht aan het Zwitserse Vögele. Grotere vestigingen werden omgevormd tot Anson's, dat een 'kledingwarenhuis van internationale allure' moest worden. Met merken als Benetton, Daniel Hechter, Boss en Mexx. "Geen wegwerpkleding, maar mode voor mensen die kleding zien als investment buy", zei toenmalig verkoopmanager Hans Groot Baltink.

Maar die nieuwe formule sloeg niet aan. Eind 2000 werd de sluiting van achttien winkels aangekondigd. Drie Anson's-vestigingen (in Breda, Den Bosch en Groningen)...

Dat is even wennen: Peek & Cloppenburg dat in Nederland geen winkels sluit, maar er eentje opent. In de Mall of the Netherlands, maart volgend jaar. Wat wordt dat voor een winkel en komen er nog meer bij? We vroegen het countrymanager Marc Hoeben, die volop kansen ziet voor P&C. "De consument wil hoogwaardige en duurzame mode."

In zijn hoogtijdagen had Peek & Cloppenburg ruim zestig winkels in Nederland. Maar vanaf het begin van de jaren negentig kwam de klad erin: jaar na jaar werd er verlies geleden. In 1998 ging het roer om. 22 Nederlandse (en zeven Belgische) winkels werden verkocht aan het Zwitserse Vögele. Grotere vestigingen werden omgevormd tot Anson's, dat een 'kledingwarenhuis van internationale allure' moest worden. Met merken als Benetton, Daniel Hechter, Boss en Mexx. "Geen wegwerpkleding, maar mode voor mensen die kleding zien als investment buy", zei toenmalig verkoopmanager Hans Groot Baltink.

Maar die nieuwe formule sloeg niet aan. Eind 2000 werd de sluiting van achttien winkels aangekondigd. Drie Anson's-vestigingen (in Breda, Den Bosch en Groningen) werden overgenomen door Vendex KBB. Die bouwde ze om tot Bijenkorf-warenhuizen. "We hebben niet de topmerken kunnen leveren", zei Oscar Kerkhoven van het managementteam van P&C. "Bovendien zijn er te veel spelers op deze markt." Ook de oude P&C-winkels konden de resultaten niet opkrikken. "We hebben in Nederland een imagoprobleem."

Nu zijn er nog maar drie winkels van P&C in Nederland. Aan de Dam in Amsterdam, aan de Hoogstraat in Rotterdam en aan de Wagenstraat in Den Haag. Toch benadrukt countrymanager Marc Hoeben graag de bijzondere band met Nederland. "Peek & Cloppenburg is stevig verankerd in het Nederlands retailerfgoed. Al in 1869 richtten de Duitse kooplieden Johann Theodore Peek en Heinrich Anton Cloppenburg het oorspronkelijke bedrijf op in Rotterdam. De verbinding met Nederland was en is daarom belangrijk voor P&C", laat hij in een schriftelijke reactie weten. Hij is dan ook opgetogen met de nieuwe winkel die maart volgend jaar de deuren zal openen in de Mall of the Netherlands in Leidschendam. 

'Ambitieus, nieuw concept'
"De Westfield Mall of the Netherlands is het eerste winkelcentrum in zijn soort in Nederland en daarmee een compleet nieuwe winkelervaring voor klanten", zegt Hoeben. "Wij geloven in dit concept, net als de beheerders van de Westfield Mall. Daarnaast hebben wij op veel andere locaties in Europa ook al goede ervaringen met onze winkel in winkelcentra."

Wat is er zo bijzonder aan de winkel, die als een 'ambitieus, nieuw concept' wordt omschreven? "Met de nieuwe winkel in de Mall of the Netherlands richten we ons, in tegenstelling tot de vorige locaties, op internationale topmerken in alle modesegmenten en prijsklassen. Met topmerken als Polo Ralph Lauren, Drykorn en Hugo Boss tot sportkledingmerken als Adidas en Nike tot aan young fashion-merken als Calvin Klein, Tommy Jeans en Levi's biedt ons assortiment een ruime keuze voor elke smaak en gelegenheid. Wij geloven dat iedere klant zijn of haar nieuwe lievelingskledingstukken in onze winkel kan vinden die passen bij zijn of haar uitstraling." 

De nieuwe winkel ligt op zo'n kwartiertje rijden van de bestaande winkel van P&C in Den Haag. Maar volgens Hoeben bijten die twee elkaar niet. "Met de nieuwe winkel in de Mall of the Netherlands richten we ons op een andere doelgroep. We zullen onze klanten in het centrum van de stad daarom ook blijven bedienen." Al jaren doen hardnekkige geruchten de ronde dat P&C van de huidige drie winkels in Nederland af wil. Hoeben gaat daar niet op in. Ook wil hij niet zeggen of hij misschien ruimte ziet voor andere vestigingen, bijvoorbeeld in het gemoderniseerde Hoog Catharijne in Utrecht - waar P&C in 2012 na 130 jaar vertrok. "In principe geven we pas commentaar op vastgoed- en locatievraagstukken als een project al is afgerond."

Sinds de zomer van vorig jaar heeft P&C een Nederlandse webshop. Rijkelijk laat, zou je zeggen. "In 2013 zijn we gestart met onze webshop in Duitsland. We hebben de tijd genomen om de behoeften van onze klanten voor de webshop nauwlettend te monitoren. Geleidelijk aan breiden we ons online aanbod nu uit naar andere landen. In Duitsland, Oostenrijk, Polen en Nederland bieden wij momenteel online winkelen aan." Hoeben is tevreden hoe het in Nederland loopt. "In vergelijking met andere landen hebben Nederlanders een sterke affiniteit met online. Ons omnichannelconcept met offline én online winkels werkt daarom goed in Nederland. We zijn tevreden over de ontwikkelingen."

'Kleding P&C gaat een seizoen lang mee'
Hoe vergaat het P&C - met zo'n 240 winkels, verdeeld over vijftien landen - tijdens de coronacrisis? "De periode van winkelsluitingen en gedeeltelijke openingen was financieel een harde klap. Vooral locaties gericht op toerisme hebben te kampen met lage klantaantallen. Op alle locaties zien we de tendens dat de zaterdag een minder populaire dag wordt om te winkelen." Hoeben ziet wel dat klanten die nu naar de winkel komen, heel gericht naar iets op zoek zijn. "En dat zij de winkel meestal niet met lege handen verlaten. De verkoop van de herfst– en wintercollecties is met enige vertraging gestart, nadat de warme nazomer ervoor zorgde dat er ook nog veel zomerkleding werd verkocht." 

Volgens Hoeben staat vast dat het klantgedrag mede door de coronacrisis zal veranderen. "We zien in ieder geval een trend in de keuze van consumenten voor hoogwaardige en duurzame mode." P&C let daar dan ook op bij de selectie van producten. "In tegenstelling tot in de fastfashion past de kleding in de huidige trends, maar kan het door de stijl en kwaliteit ruim een seizoen lang meegaan. Het doel is dat de consument lang kan genieten van de gekochte mode van Peek & Cloppenburg. Deze mentaliteit ga je steeds vaker zien in het post-coronatijdperk."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!