Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van When-o-where, TikTok en WhatsApp.
When-o-where
Noordwijk is deze week gestart met de app When-o-where. De app helpt lokale winkeliers, restauranthouders en andere ondernemers om van hun koopjes en 'last minutes' af te komen. De app biedt ruimte voor lokale retailers om een reclamebericht van maximaal 280 tekens in de app te plaatsen voor één euro. Een bericht staat twee uur live en 'rolt door'. "Het is niet zo dat als je meer betaalt, dat je dan bovenaan staat. Het loopt gewoon door", zegt mede-initiatiefnemer Jasper van Tintelen tegen De Telegraaf. Volgens Van Tintelen is de coronacrisis een goed moment voor de...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van When-o-where, TikTok en WhatsApp.
When-o-where
Noordwijk is deze week gestart met de app When-o-where. De app helpt lokale winkeliers, restauranthouders en andere ondernemers om van hun koopjes en 'last minutes' af te komen. De app biedt ruimte voor lokale retailers om een reclamebericht van maximaal 280 tekens in de app te plaatsen voor één euro. Een bericht staat twee uur live en 'rolt door'. "Het is niet zo dat als je meer betaalt, dat je dan bovenaan staat. Het loopt gewoon door", zegt mede-initiatiefnemer Jasper van Tintelen tegen De Telegraaf. Volgens Van Tintelen is de coronacrisis een goed moment voor de lancering van de app. "Consumenten willen nu juist meer lokaal spenderen. Daar is deze app heel geschikt voor." De app gaat deze maandag van start in Noordwijk, maar de ambitie is om landelijk uit te rollen. "Dit is een trein die in beweging komt en die we geleidelijk bijsturen."
TikTok
Waar TikTok eerst nog zijn entree maakte als trendy videoplatform, gaat de app nu ook richting online marktplaats. Afgelopen dinsdag tekende TikTok een deal met het e-commerceplatform Shopify, zodat partijen een 'shoppable' video kunnen maken die de klant direct naar de webshop leidt. Onder meer de Amerikaanse supermarktketen Walmart zegt geïnteresseerd te zijn in de nieuwe shopfunctie van TikTok. "Als je een TikTok-video bekijkt en iemand heeft een kledingstuk aan dat je mooi vindt., dan is het toch mooi als je dat item gemakkelijk kunt kopen?", zegt ceo Doug McMillon tegen CNBC.
WhatsApp
WhatsApp krijgt binnenkort een officiële shopfunctie. Klanten kunnen dan rechtstreeks via de chat producten kopen. Het biedt de mogelijkheid voor retailers om zo hun consumenten via de chatapp te laten shoppen, betalen en contact op te nemen met de klantenservice. Via de chat is het voor klanten straks mogelijk om te achterhalen welke producten een retailer aanbiedt en op voorraad heeft. Tegenwoordig gebruiken zo'n 175 miloen mensen berichten naar zakelijke WhatsApp-accounts, die nu nog alleen gebruikt worden om vragen van klanten te beantwoorden.