GrandVision, het moederbedrijf van optiekketens Pearle en Eye Wish, noteert een omzetgroei van 2,3 procent over het derde kwartaal. In de eerste helft van het jaar daalde de omzet nog met bijna 27 procent als gevolg van de coronacrisis, waarbij een groot deel van de winkels al dan niet gedwongen dicht was.

De totale omzet van het concern kwam uit op ruim een miljard euro, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide het meest in de Benelux, Frankrijk en Duitsland (+ 4,5 procent). De aangepaste ebita kwam uit op 176 miljoen euro, een stijging van 35,2 procent. Vorig jaar bedroeg de ebita nog 132 miljoen euro. De omzet uit e-commerce steeg in de eerste negen maanden van 2020 met 225 procent. Het aantal winkels daalde met 45, als gevolg van een 'normale gang van zaken', en kwam uit op 7271.

Ceo Stephan Borchert noemt het herstel na de coronadip 'sneller dan verwacht'. "We zijn ons bewust van de risico's die een tweede golf met zich meebrengt, maar hebben veel ervaring opgedaan tijdens de eerste golf en zijn snel hersteld." Door de onzekerheid rondom de pandemie brengt het concern geen verwachtingen voor 2021 naar buiten.