In de strijd tegen Amazon zijn data een belangrijk onderdeel voor webwinkel Wehkamp. Beide partijen halen echter andere data uit hun platform, verduidelijkt lead data scientist Tom Mulder. "Amazon richt zich op alles, wij focussen ons op één doelgroep", vertelt hij aan RetailTrends.
Volgens Mulder ziet Amazon Nederland als een onderdeel van zijn strategie. "Zij richten zich op de Benelux, wij focussen ons op Nederlandse gezinnen in het bijzonder. Dat is een van de verschillen." Daarnaast werkt de Amerikaanse webreus met grote datateams, een schaal waar Wehkamp niet over beschikt. "Door het dataplatform dat we gebruiken kan het hele bedrijf met onze gegevens werken om de juiste analyses te doen."
Tegelijkertijd stelt Wehkamp Amazon ook wel als voorbeeld. Zo is Mulder te spreken over hoe Amazon echt een platform weet te bouwen met onder meer Prime Video en de Amazon-apparaten die je kunt kopen. "Binnen Nederland loopt iedereen een beetje achter vind ik. Wehkamp kijkt meer naar innovatie in de rest van de wereld dan naar wat zich in Nederland afspeelt." In ons land is het wiel volgens de lead data scientist te vaak op dezelfde manier uitgevonden. Lees op RetailTrends het complete interview met Wehkamp.
Wehkamps head of technology Sebastiaan Bekker spreekt 12 november op het RetailTrends-evenement What's Next in Retail Tech. Bekker zal daar vertellen hoe je bij een groot bedrijf als Wehkamp een omslag teweegbrengt op het vlak van technologie. Andere sprekers zijn onder meer Gerhard van der Bijl (cto/cio van Albert Heijn, Gall & Gall en Etos) en neurowetenschapper Dr. Roeland Dietvorst.
Online kaarten voor dit evenement koop je hier.
Reacties 0