De verkoop van fietsen is fors gestegen door de coronacrisis. Marktleider Accell, het bedrijf achter de merken Batavus, Sparta en Koga, zag zijn omzet in het derde kwartaal met 38 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. 

Over het hele jaar stegen de verkopen van Accell, dat naast fietsen ook fietsonderdelen en -accessoires verkoopt, met zestien procent. De toegenomen vraag heeft volgens het bedrijf niet alleen te maken met de coronacrisis (waardoor meer mensen het openbaar vervoer mijden), maar ook met de Europese Green Deal waardoor er meer aandacht uitgaat naar duurzame vervoersmiddelen en fietsinfrastructuur. Vorig jaar bedroeg de omzet van Accell ruim 1,1 miljard euro. Naar verwachting valt deze dit jaar hoger uit.  

Wachttijden
Ondertussen hebben fietsfabrikanten er moeite mee om aan de toegenomen vraag te voldoen. "Dat komt omdat de toeleveranciers van componenten niet snel kunnen leveren", zegt bestuursvoorzitter Ton Anbeek van Accell tegen RTL Nieuws. Zo kan een zadel van Selle Royal nu pas na 150 dagen geleverd worden, waar dat eerder nog 30 dagen was. Hierdoor kunnen de wachttijden voor een fiets oplopen tot drie of zelfs zes maanden, aldus Accell.