Met de feestdagen voor de deur vrezen veel retailers dat het te druk wordt in hun winkels. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.
Volgens Jeroen Roose -van Leijden, manager bij belangenvereniging Centrummanagement Utrecht (CMU), wordt er alles aan gedaan om de drukte in goede banen te leiden – uit veiligheid en om een ‘topomzet’ te kunnen garanderen. Zo duren aanbiedingen langer en roepen de winkeliers mensen op om niet tot het laatste moment te wachten met hun aankopen. “Dat past gewoon niet als je door een anderhalvemeterbril kijkt”, aldus Roose-van Leijden. Daarnaast wordt er een website gelanceerd die de drukte in de Utrechtse binnenstad aangeeft, en worden er verkeersbegeleiders en wegwijzers ingezet. Ook zijn sommige winkels in het weekend een uur langer open.
Ook de filialen van onder meer Intertoys zijn in aanloop naar de feestdagen langer open. Daarnaast wordt de focus gelegd op click & collect, zodat klanten zo kort mogelijk in de winkel verblijven. Volgens Huib Lubbers, directeur van retailadviesbureau RMC, is er geen aanleiding om te denken dat er in de komende weken ‘gevaarlijke situaties’ ontstaan in de winkelstraat. Uit metingen van RMC blijkt dat er vorige week gemiddeld zo’n 48,5 procent minder bezoekers waren ten opzichte van vorig jaar.
MediaMarkt en vanHaren zeiden eerder deze week tegen RetailTrends dat Black Friday er dit jaar bij hen anders uitziet. Ze trekken er meer dagen voor uit.
Reacties 0