Veel Nederlanders stellen grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna onder duizend online shoppers. De betaaldienst verwacht dat het koopjesfestijn dit jaar alle online verkooprecords gaat breken.

Veruit de meeste Nederlanders (79 procent) zijn inmiddels bekend met het fenomeen Black Friday, de koopjesdag die dit jaar op 27 november valt. Bijna drie op de tien shoppers geeft aan dat ze voor een deel van hun Sinterklaas-aankopen gebruik willen maken van een Black Friday- of Cyber Monday-deal. Vooral jongeren doen een online aankoop op of rondom deze dagen. Van de 18- tot 24-jarigen is 82 procent van plan zijn slag te slaan rondom Black Friday en Cyber Monday (30 november).

Volgens Klarna stijgt de populariteit van Black Friday en Cyber Monday al jaren hard. “Wij zien jaar op jaar de verkopen rond Black Friday exponentieel groeien”, aldus Wilko Klaassen, algemeen directeur voor Klarna Nederland, België en Frankrijk. “We merkten de afgelopen jaren dat veel mensen klokslag 12 uur ‘s nachts al klaarzaten om de beste deals te scoren.” De verwachte groei van 2019 op 2020 voor de verkopen op Black Friday is 127 procent, een ruime verdubbeling, aldus Klarna.

Zie ook: Black Friday in coronatijd, kan dat wel?