Supermarktketen DekaMarkt heeft een pilotwinkel geopend om een nieuw merkbeeld en diverse innovaties te testen. Volgend jaar moeten meer vestigingen worden voorzien van (delen van) het nieuwe concept.

De testwinkel is te vinden in Heemstede en telt zestienhonderd vierkante meter. DekaMarkt wil er een ‘marktgevoel’ brengen, wat neerkomt op meer aandacht voor versproducten. Zo is er een geheel nieuw huismerk geïntroduceerd voor vers in alle categorieën. In totaal zijn er ruim 1150 producten aan het assortiment toegevoegd. Daarnaast is vooraan in de winkel een horecacorner te vinden van koffiemerk Lavazza. 

In de nieuwe formule zijn ook digitale innovaties meegenomen. Zo geldt de supermarkt als pilotwinkel voor het werken met elektronische schaplabels, zijn er meer zelfscankassa’s en zijn de wandkoelingen met het vleesassortiment met een swipe automatisch te openen. Met behulp van digitale schermen en QR-codes vertelt DekaMarkt de consument over de verhalen achter producten, bereidingswijzen en worden maaltijdsuggesties gedaan. 

Verder heeft DekaMarkt groen tot de nieuwe dominante kleur op de winkelvloer gemaakt. Alle veranderingen samen leiden naar eigen zeggen tot een 'radicaal nieuw' winkelbeeld. DekaMarkt werkte voor het nieuwe concept samen met Sandenburg concept creation. Voor 2021 staat een modulaire uitrol gepland, waarbij de succesvolle onderdelen in de andere vestigingen worden geïmplementeerd.