MediaMarktSaturn vindt snelheid bij innovatie belangrijker dan de vraag of een nieuwe tool direct feilloos is. “Ik wacht niet op de perfecte situatie”, zegt managing director Sonja Moosburger van MediaMarktSaturn N3XT in het novembernummer van RetailTrends.
Het gebrek aan perfectionisme is misschien wel het grootste verschil tussen de innovatietak en het moederconcern, vertelt Moosburger. “Wij worden veel meer gedreven door snelheid en opportunisme, collega’s binnen het bedrijf door kwaliteit en het complete plaatje”, vat ze samen. Een innovatie hoeft niet honderd procent perfect te zijn om op de winkelvloer te gebruiken. “Zestig of zeventig procent is ook goed.”
De kern van een nieuwe technologie moet wel in orde zijn, benadrukt Moosburger. “Dat is die zeventig procent.” De rest zijn volgens haar extra dingen, ‘fancy toevoegingen’ die eventueel achterwege kunnen blijven. “We hoeven er geen prijs mee te winnen.”
Hoewel bij MediaMarktSaturn de afgelopen jaren flink is bezuinigd, valt de impact daarvan op N3XT relatief mee. Dat komt doordat de dochteronderneming veel experimenten in samenwerking met startups doet. “Dat is veel kostenefficiënter dan grootschalige projecten.” Volgens Moosburger gaat het om ‘tien-, twintigduizend euro’ voor een kleine pilot tegenover tonnen voor grootschalige uitrol van IT-projecten.
In het novembernummer spreken we Sonja Moosburger uitgebreid over de vele innovaties die binnen N3XT worden ontwikkeld en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Klik hier om het interview digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.
Reinder Koornstra 23 nov, 12:05