Winkels die onderdeel zijn van De Mandemakers Groep (DMG) zetten hun klanten aanzienlijk meer onder druk bij het kopen van een keuken dan andere bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen ruim 1500 consumenten naar hun ervaringen bij hun zoektocht naar een nieuwe keuken. Daarnaast deden ze een steekproef bij tien keukenwinkels. 28 procent van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper.

Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage volgens de Consumentenbond veel lager (vijftien procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk. 

Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is slechts 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73. In 2017 kwam DMG ook al als slechtste uit de bus. "Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingem", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

DMG reageerde nog niet op een verzoek om een reactie.