'Winkels Mandemakers Groep zetten klanten onder druk'

Winkels die onderdeel zijn van De Mandemakers Groep (DMG) zetten hun klanten aanzienlijk meer onder druk bij het kopen van een keuken dan andere bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen ruim 1500 consumenten naar hun ervaringen bij hun zoektocht naar een nieuwe keuken. Daarnaast deden ze een steekproef bij tien keukenwinkels. 28 procent van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper.

Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage volgens de Consumentenbond veel lager (vijftien procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk. 

Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is slechts 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73. In 2017 kwam DMG ook al als slechtste uit de bus. "Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingem", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

DMG reageerde nog niet op een verzoek om een reactie.

Reacties 9


Bram de Ree 24 nov, 10:27

Klopt inderdaad.

Mijn moeder van 81 en mijn zus zaten na een bezoek van een half uur in Heerhugowaard bij Tulp keukens meteen al vast aan een keuken die kant nog wal raakten.
Wat een ontzettend nare ervaring voor mijn moeder die er van uit ging dat er iets getekend was voor het opmeten en verder geen verplichtingen.


Twan Bergsma 24 nov, 12:18

En dan te bedenken dat de lokale keukenwinkels vele keukens voor dezelfde prijs en soms betere kwaliteit kunnen leveren zonder te schreeuwen over hoge kortingen en gratis plaatsen.
Wees loyaal koop lokaal


Wilma Roef 24 nov, 14:23

Bijna 1000 euro, best veel geld voor uiteindelijk alleen zo'n synthetisch kut shortje van keukenkampioen.
Onderdoorzichtige materie, je ziet een mooie keuken, maar ze verkopen je iets anders, andere kwaliteit.
En als je getekend hebt kan alles nog gewijzigd....Ik heb voor het tekenen al zitten janken, daar hebben ze goed gebruik van gemaakt, ook toen ik aangaf even de parkeermeter te willen bijvullen was dat niet nodig, het contract was bijna klaar, alleen nog maar even tekenen. Zat een aankomend verkoper bij om het te leren, die begon steeds harder te transpireren omdat hij de gang van zaken denk ik ook niet kon waarderen. Echt er zo ingeluisd....
Binnen 24 uur contract ongedaan gemaakt 1000 euro moeten betalen, later toch 'tig' aanmaningen gehad omdat ze zelf de administratie niet op orde hadden, bbbbbrrr.


Martin Veeke 24 nov, 15:04

Het is toch bizar dat er niet harder opgetreden kan worden tegen dit soort praktijken! Het is al jaren daar hetzelfde liedje en men gaat gewoon door. Natuurlijk is het het beste als de klant deze retailers links laat liggen. Dan gaan ze vanzelf wel uit een ander vaatje tappen. Moest toevallig ook laatst een nieuwe keuken voor mijn moeder hebben. Inderdaad eerst opgezocht wie er tot de groep van Mandemakers behoorde en daar met ene grote boog omheen gegaan.


L B 24 nov, 18:31

Afgelopen zomer heerlijk op ons gemak super goed geholpen door Moes v Tulp keukens Alexandrium. Totaal geen druk ervaren en boven verwachting geadviseerd. Morgen komt hij binnen en donderdag wordt de keuken geplaatst! Wat een slecht artikel zeg , appels met peren vergelijken. Logisch bij Ikea moet je zelf alles bij elkaar sprokkelen.


Erik Mooibroek 24 nov, 18:44

Vind dit soort lijstjes altijd gemakkelijk scoren. Mensen zijn er zelf toch bij? En als je toch niet kun je toch niet wilt kun je toch annuleren? Ben overigens geen keukenverkoper en heb ook geen behoefte aan een keuken.


Marga van der Mije 24 nov, 21:18

Werd een paar w ken geleden bij Grando keukens zeer onheus behandeld.Had een afspraak ven 2,5 uur maar werd na een uur verzocht om een andere keer terug te komen,want het duurde te lang volgens de verkoper


W H 24 nov, 21:50

In oktober 2020 ook zo'n ervaring gehad bij Mandemakers in Woerden (dat filiaal waar in 2017 nog een klant belaagd werd door een verkoper, zie https://radar.avrotros.nl/).
Onder druk gezet om terplekke een handtekening te zetten voor €16000. Aanbod alleen die dag geldig. Nadat de verkoper zo zijn best had gedaan "verwachte hij wel wat terug". Niet akkoord mee gegaan en een offerte gevraagd. Dat kon maar dan moest ik wel alsnog binnen 3 dagen tekenen.

Een dag de offerte later via mail gekregen. Vaag opgesteld, afwijkend van wat besproken was en voorzien van wat kinderlijke tekeningetjes. Overigens, wel met verwijzing naar de CBW voorwaarden. Die er op nageslagen en geldigheid van de offerte is ook bij Mandemakers gewoon 21 dagen.
Maar niet meer op de offerte gereageerd.

Twee weken later gebeld door het hoofdkantoor. Of ik nog interesse had (NEE) en waarom niet (VERKOOPPRAKTIJKEN). "Dat is natuurlijk niet de bedoeling van Mandemakers. Weet u nog wie de verkoper was? Dan konden ze hem daar op aanspreken".

Gezien de resultaten van het onderzoek van de consumentenbond verwacht ik eigenlijk dat betreffende verkoper eerder een bloemetje of een bonus van DMG krijgt...


Henk rietveld 24 nov, 23:39

Keuken gekocht bij wooning bergschenhoek.
Veel praten zonder apparatuur alleen vaatwasser.
Veel geld later keuken kastjes bij besteld maar werd gebeld en gezegt zijn niet in juiste kleuren kost 600 extra.
Ik heb gebeld en gezegt ik kom zaterdag de boel op ze kop zetten .
Later werd mijn vrouw gebeld nee hebben fout gemaakt.
Pleuris zaak .

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!