Om het thuis gezellig te maken, slaan consumenten massaal in voor kerst. De supermarktbranche verwacht een recordomzet en ook online wordt een omzetstijging voorspelt. Dat meldt De Telegraaf.

"De consument mijdt de winkelstraat vanwege de coronamaatregelen en doet zijn aankopen vooral online", stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. De brancheorganisatie verwacht een omzetstijging tussen de twintig en dertig procent.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) voorspelt een recordomzet van 1,2 miljard omzet in de supermarkten rondom de feestdagen. De omzet vorig jaar was 950 miljoen euro. Door de coronamaatregelen en doordat vakanties niet door kunnen gaan, zullen consumenten het thuis extra gezellig maken en zichzelf wat meer verwennen, verwacht het CBL.

Om de drukte in de supermarkten aan te kunnen verruimt Albert Heijn in 250 filialen zijn openingstijden tot twaalf uur 's avonds. De andere winkels zijn tot tien uur open. Jumbo doet de deuren van zijn vestigingen om zeven uur 's ochtends open, tot negen of tien uur 's avonds. Onlinesuper Picnic ziet vooral een run op de bijzondere producten. "De verkoop van producten als coquilles, sliptong en kreeftensoep is over de gehele linie toegenomen en soms zelfs verdrievoudigd", aldus topman Michiel Muller.