HEMA opent vrijdag zijn tweede winkel in Mexico. Dat meldt De Telegraaf. Het Nederlandse warenhuis opende eerder deze week zijn eerste fysieke winkel in het Latijns-Amerikaanse land. 

De eerste winkel is gevestigd op de luchthaven van Mexico-Stad, het tweede filiaal opent vrijdag in de stad zelf. De openingen stonden oorspronkelijk gepland voor april, maar werden door de coronacrisis uitgesteld. 

In plaats van fysieke winkels introduceerde HEMA in augustus een Mexicaanse webshop. “Het introduceren van ons merk in Latijns-Amerika is de volgende stap in onze multi-channelstrategie om van een traditionele retailer een wereldmerk te worden.”, zei ceo Tjeerd Jegen destijds. Een woordvoerder laat nu aan De Telegraaf weten dat de webshop ‘goed loopt’.

Het doel van HEMA was eerder nog om in 2025 tweehonderd fysieke winkels in Mexico te hebben. Daar komt het warenhuis nu op terug. “We gaan het nog eens opnieuw bekijken”, zegt de woordvoerder. “Er komen meer winkels bij, maar we kunnen niet aangeven hoeveel dat er zijn. Het is tijdens de coronacrisis een uitdaging.”

Focus op kernmarkten
Het is nog maar de vraag of verdere uitbreiding er daadwerkelijk gaat komen. De verkoop van HEMA aan Parcom en Jumbo-familie Van Eerd is bijna rond, werd donderdag bekend. Eerder lieten beide partijen weten dat, als de koop doorgaat, er minder focus komt te liggen op internationale expansie. “We zullen ons nadrukkelijker richten op de thuismarkten: Nederland, België en Frankrijk”, zei Jumbo-cfo Ton van Veen tegen RetailTrends. “We zullen het minder gaan zoeken in overzeese gebieden.”