Appdate: Pokémons vangen bij Starbucks

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week samenwerking tussen Starbucks en Pokémon Go en de apps van Instagram en TikTok.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week samenwerking tussen Starbucks en Pokémon Go en de apps van Instagram en TikTok.

Pokémon Go en Starbucks
Starbucks is een samenwerking aangegaan met Pokémon Go in Azië. In Indonesië, Hongkong, de Filipijnen, Singapore en Thailand kunnen zogenaamde Pokémon-trainers in de winkels van Starbucks hun virtuele dieren trainen en battles met elkaar doen. Ook ontvangen ze snacks van Starbucks om 'on the go' te nuttigen. "Starbucks en Pokémon Go zijn beide een belangrijke plek voor een gemeenschap om samen te komen, zowel online als offline", aldus Erin Silvoy, vicepresident product en marketing bij Starbukcs Asia Pacific. Pokémon Go is een spelletje gebaseerd op de animatieserie. Het spel speel je op je smartphone. Via augmented reality toont de app Pokémons in je omgeving die je kunt vangen en waar je mee kunt trainen. De app heeft wereldwijd meer dan een miljoen downloads.

Instagram
Om de concurrentie met TikTok aan te gaan, introduceerde Instagram deze zomer de functie 'Reels', waarmee gebruikers van de app korte video's kunnen maken en bewerken. Vanaf afgelopen week is het ook mogelijk voor bedrijven om de producten in die Reels te verkopen. Ondernemers kunnen de artikelen in de video taggen, die de kijker vervolgens kan aanklikken. De makers van de video hebben vanaf nu ook de mogelijkheid om aan te geven dat ze voor een video samenwerken met een merk. 

TikTok
De populaire app TikTok is straks niet alleen meer op je smartphone bedienen, maar dringt ook via de televisie elke huiskamer binnen. Om te beginnen is de videoapp een samenwerking gestart met Samsung op bepaalde smart-tvmodellen in Europa. Uiteindelijk komt de app op elke nieuwe tv. Op televisie wil TikTok de meest populaire content van het platform delen, waarbij het rekening houdt met video's die voor de hele familie geschikt zijn. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen