'Gazelle en Sparta troeven Stella af'

'Gazelle en Sparta troeven Stella af'

Gazelle en Sparta zijn de marktleiders op het gebied van e-bikes. Ze blijven Stella voor, blijkt uit grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6400 Nederlanders.

Uit de E-bike Monitor komt naar voren dat Stella wel de grootste naamsbekendheid heeft. 28 procent van de respondenten denkt bij e-bikes als eerste aan het Nunspeetse merk. 18 procent noemt dan Gazelle.

Een op de drie Nederlanders heeft een elektrische fiets, meestal is dat een stadsfiets. Die markt blijkt behoorlijk versplinterd. Gazelle en Sparta hebben beide zestien procent marktaandeel, Stella volgt met twaalf procent en Batavus heeft negen procent van de markt in handen. Op enige afstand staan Giant, QWIC, Cortina en Koga.

Reacties 4


Henk Delfos 18 dec, 14:22

Ik blijf het heel apart vinden dat een gerenommeerd onderzoeksbureau als Multiscope marktaandelen durft te publiceren o.b.v. een consumentenonderzoek (met geclaimd gedrag). Vanuit GfK verwerken wij al vele jaren de actuele verkoopdata voor het fietsen segment en van daaruit kunnen wij aangeven dat de marktaandelen voor de merken significant anders zijn dan gepubliceerd in bovenstaande artikel. Henk Delfos/GfK


Rob Beset 18 dec, 19:56

De productie- en verkoopcijfers zeggen iets anders dan de 6400 respondenten als uitkomst geven. Het is raadzaam om in te zoomen op GfK en productiecijfers.


A. Boer 19 dec, 07:50

GfK cijfers zeggen iets heel anders.


Yves Kistemaker 21 dec, 13:46

Voor dit rapport is inderdaad data uit een consumentenonderzoek met 6.400 respondenten gebruikt. We kunnen ervan uitgaan dat respondenten weten wat voor een e-bike ze bezitten en de cijfers dus waarheidsgetrouw zijn. Het bezit, en daarmee dus de marktaandelen, zijn berekend op basis van alle verkoopkanalen. Hierin zijn dus zowel online als offline verkopen via de fabrikant, marketplace, fietsformules, fietsenwinkels en particulieren meegenomen. Daarnaast is deze data niet gekoppeld aan een bepaalde periode, maar gaat dit over het totale e-bike bezit in Nederland. Zijn de onderzoeksgegevens van GfK ergens te raadplegen? Wellicht dat de verschillen in dataverzameling hebben geleid tot andere resultaten. 

De focus van het rapport is daarnaast ook breder dan enkel en alleen de marktaandelen van de diverse aanbieders. Er is gekozen voor deze manier van onderzoek om een inzicht te krijgen in bezit, gebruik, onderhoud, verzekering en aankoopintentie. Een diepgaand consumentenonderzoek past in onze ogen het beste bij deze onderwerpen. Yves Kistemaker (Multiscope)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!