Consumenten geven door de lockdown veel minder uit dan normaal. In de week voor kerst vielen de bestedingen ongeveer een kwart lager uit dan vorig jaar, meldt het Economisch Bureau van ABN Amro. De bank concludeert dat aan de hand van transactiedata van ABN Amro-pashouders.

Weliswaar nam de consumptie in de eerste week van de lockdown met 6,5 procent toe vergeleken met de week ervoor, maar normaal gesproken is de stijging veel forser. Vorig jaar was er een toename van 29,5 procent.

Vooral aan entertainment en reizen wordt minder uitgegeven, maar ook bestedingen aan kleding en juwelen loopt terug. Vergeleken met de eerste lockdown vinden er ook minder eenmalige uitgaven plaats, zoals aan elektronica en spullen voor woning en tuin.

ABN Amro verwacht dat de Nederlandse economie met 2,7 procent krimpt ten opzichte van de drie maanden ervoor. Het is volgens de bank lastig te zeggen of dat alleen door de lockdown komt. Mogelijk speelt ook de angst om besmet te raken een rol. Daarnaast is de werkloosheid opgelopen, waardoor consumenten minder te besteden hebben.