'Supermarkten verkopen vaak meer lucht dan product'

'Supermarkten verkopen vaak meer lucht dan product'

Supermarkten en fabrikanten komen hun duurzame beloftes niet na, zegt de Consumentenbond. In veel verpakkingen van voedingsmiddelen en huishoudelijke producten blijkt meer lucht dan product te zitten.

De bond onderzocht voor het januarinummer van de Consumentengids van veertig willekeurige producten in de supermarkt de hoeveelheid van het product en de grootte van de verpakking. De helft bleek voor meer dan de helft gevuld met lucht. Bij tien producten was dat zelfs 75 procent of meer.

Zo passen volgens de bond in de dozen van Sun tachtig vaatwasblokjes, maar zitten er slechts 22 in. En dan ook nog in een extra plastic zakje. "De tabletten bedekken net de bodem, de rest is lucht", zegt een woordvoerder. Ook de dozen vaatwastabletten van Albert Heijn en Klok zitten volgens de steekproef vol lucht. Net als de waspods van Lenor All in 1, de chocolade van Lindor en diverse ontbijtgranen. De bond spreekt van trucs die bedoeld zijn om de klant te doen geloven dat hij meer krijgt voor zijn geld.

"Veel van deze bedrijven maken goede sier met duurzaamheidsclaims, maar maken die helemaal niet waar", zegt directeur Sandra Molenaar. Ze wijst onder meer op de doelstelling van Nederlandse supermarkten om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. "Voorlopig zie ik daar niets van terug."

Brancheorganisatie CBL erkent dat er nog veel te winnen is, zegt een woordvoerster tegen RetailNews. "Daarom hebben wij bijvoorbeeld in het Zichtboek beschreven hoe wij de verduurzaming voor ons zien. Bijvoorbeeld dunner materiaal of 95 procent recyclebaar materiaal."

Reacties 1


Arie Feenstra 28 dec, 11:09

En dan kijkt men alleen maar naar lucht. Als men daarbij ook zou kijken naar water en niet essentiële vulstoffen in producten , dan zou dat naar mijn inschatting 80% minder vrachtwagens op de weg laten rijden

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!