'Slechtst denkbare start' voor click & collect door winterweer

'Slechtst denkbare start' voor click & collect door winterweer

Winkels mogen vanaf aanstaande woensdag open voor click & collect. De besneeuwde straten en vorst zorgen volgens INretail en de Raad voor Nederlandse Detailhandel (RND) echter voor de 'slechtst denkbare start', meldt NU.nl

Volgens de woordvoerder van het RND zal het 'geen storm lopen'. "Slechte weersomstandigheden nodigen per definitie niet uit tot een bezoek aan de winkelstraat", aldus de woordvoerder van INretail. Dat de klant de winkel niet in mag, maakt het niet aantrekkelijker, stelt de brancheorganisatie. 

De belangenbehartigers hebben ervoor gepleit dat de klant de bestelde spullen binnen mag ophalen, maar daar is geen gehoor aan gegeven. "Dit wens je niemand toe", aldus INretail.

Bij een pakketpunt mag je wel naar binnen. Dat zorgt volgens de RND voor rare situaties. "Bij een winkel als Primera mogen klanten binnen een postzegel kopen, maar moeten ze de Valentijnskaart via click & collect bestellen en die mogen ze dan aan de deur afhalen."

Niet-essentiële winkels hebben lang gelobbyd voor de click & collectmogelijkheden. Vorige week dinsdag tijdens de coronapersconferentie liet demissionair premier Mark Rutte weten overstag te gaan, mits er strenge regels worden gehanteerd. "De risico's zijn klein als de voorwaarden zo streng zijn dat het niet te druk kan worden in de winkelstraat. En dat betekent dat winkels gesloten blijven, maar dat we wel deze aanpassing aan de lockdown willen doen", legde de premier uit.

Reacties 5


Hugo de Boer 10 feb, 10:27

Klagen is altijd gemakkelijk (en daar zijn we als Nederlanders heel goed in.....)

Voor sommige retailers zal het wellicht niet haalbaar zijn. Maar en zijn ook genoeg creatieve ondernemers die er in ieder geval een stukje van het omzetverlies mee goedmaken.


Leonard Van Liere 9 feb, 20:02

Nee een omzettopper zal het niet worden. Maar een actieve ondernemer laat zijn of haar gezicht zien. Het is net als de koopzondag, voor velen weinig lucratief maar dicht=dicht.


René de Bruin 9 feb, 15:57

Dit heeft absoluut geen toegevoegde waarde voor de meeste retailers, ook al is het beter weer, dan nog gaan de klanten niet deze tijd besteden aan iets online bestellen en dan 4 uur nadat je het besteld hebt de deur uit om het op een vastgesteld schema te gaan ophalen aan de voordeur van een winkel. Het wordt in 95% van de gevallen gratis thuisbezorgd.Dit is een pure symbolische verkiezingsstunt en zal de retail niet redden.


Leonard Van Liere 9 feb, 15:00

Nee aan de winter kunnen we niets doen. Afstand houden bij verkiezingen is eenvoudig en zal niet verworden tot funshoppen en naborrelen. Ach kop op!


Tonny Eshuis 9 feb, 11:52

we gaan straks wel 8 miljoen mensen ongeveer in beweging zetten (stemmen) noemen ze dat en een groot deel van de bedrijven zit dicht dit kan toch niemand begrijpen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!