Het online platform Cafedeco gaat verder in een andere vorm. Onder de naam Decodata maakt initiatiefneemster Anne de Jongh het toevoegen van productspecificaties aan webshops naar eigen zeggen goedkoper en makkelijker.

Cafedeco begon in 2018. Het is een platform voor wooninspiratie en -advies. Alle sfeerbeelden zijn voorzien van product- en verkoopinformatie. Ook kunnen gebruikers foto's met een vraag over een product uploaden. Interieurspecialisten kunnen dan vertellen waar het product gekocht kan worden en van welk merk het is. Een Shazam voor meubels.

Cafedeco, een van de RetailRookies van 2019-2020, trok eind 2018 een investering aan van driehonderdduizend euro. Een nieuwe investering zat volgens De Jongh in de pijplijn, maar mede door de coronacrisis besloot ze het over een andere boeg te gooien. Met Decodata legt De Jongh de focus op betrouwbare productspecificaties, de basis voor webshops. Het toevoegen van deze gegevens is een tijdrovende klus. De data moeten vaak handmatig geschikt worden gemaakt. Decodata structureert interieurproductspecificaties in een bestandsformaat dat volgens De Jongh naadloos kan worden geïmporteerd in de webshops van online retailers.

Decodata is bedoeld voor de interieurbranche, die volgens De Jongh op het gebied van automatisering en digitalisering achterloopt bij onder meer de reis- en modesector. De zogenoemde shoppable wooninspiratie keert waarschijnlijk terug als b2b-product. Cafedeco kan daarbij als demo-omgeving blijven functioneren, zegt De Jongh.