Consument maakt maar mondjesmaat gebruik van click & collect

Consument maakt maar mondjesmaat gebruik van click & collect

Klanten maken maar mondjesmaat gebruik van click & collect, dat sinds een week weer is toegestaan. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl. 

“Verdienen doe je hier niet aan”, zegt INretail over de afhaaldienst. Volgens de brancheorganisatie zijn er tot nu toe weinig positieve geluiden te horen onder winkeliers. Het voornaamste voordeel zou zijn dat retailers producten nu makkelijker bij de klant krijgen. “Want eerst moest je in sommige gevallen tien tot vijftien kilometer rijden om, pakweg, een paar T-shirts te bezorgen.”

Bij tuincentra loopt het evenmin storm, laat directeur Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland weten. "Wat we wel horen van de bedrijven, is dat ze het fijn vinden om weer contact te hebben met de klanten." HEMA en Blokker zeggen daarentegen dat er zeker animo is onder klanten om artikelen op te halen. Toch zijn ook bij de grotere winkelketens de opbrengsten bij lange na niet groot genoeg om de verloren winkelomzet te compenseren. 

De maatregel dat klanten hun artikelen pas vier uur na het bestellen mogen ophalen, stuit daarnaast op weerstand. "Heel veel Nederlanders kunnen binnen een half uurtje bij onze winkels zijn”, aldus een woordvoerder van Blokker. “Ze weten bovendien dat hun bestelling al klaarligt. Toch moeten ze dan nog 3,5 uur wachten.”

INretail roept het kabinet op om de winkels op 3 maart weer te openen. Volgens de brancheorganisatie kan dat veilig en is het ‘economisch onverantwoord’ om de winkels nog langer dicht te houden. “Ook in andere EU-landen zijn de winkels inmiddels weer open.”

Reacties 4


Davi Lexx 18 feb, 20:00

Supermarkten horen hun verantwoordelijkheid te nemen.
Ah heeft weer stunt weken om extra klanten te lokken. Stop daarmee (geldt ook voorandere supermarkten) en stop met acties zoals boetbalplaatjes.

Daarnaast worden er nog steeds veel non food producten aangeboden, noet solidair naar de winkels die gesloten zijn en kom op een heren polo in de aanbieding om klanten te lokken is not done in deze tijden.

Waar voorheen manden en karren werden schoongemaakt mag je nu hopen dat er uberhaubt schoonmaakmiddel ergens te vinden is om zelf schoon te maken.

Tijdens 1e uitbraak hadden veel winkels een norm van 1 klant per 15 of 20m2.
Supermarkten hanteren 1 klant per 10m2,
Echter worden alle manden en wagens weer gebruikt want tja omzet is nodig toch.


Jan Vissers 18 feb, 14:34

Maar al die klanten van supermarkten komen wel allemaal tegelijkertijd terwijl er door de verruimde openingstijden meer dan genoeg openingsuren zijn om op een minder druk moment te komen. Ook komen al die klanten niet meer alleen maar gerust met 2 of 3 personen of het hele gezin. Het is niet aan het personeel van supermarkten om te handhaven en onze regering zou betere en duidelijke regels moeten opstellen.


Joost Kriek 18 feb, 11:44

Omdat het bij de supermarkt druk is moet alles op kunnen? Wat denk je dat er gebeurt als supermarkten ook dicht gaan of met tijdperiodes gaan werken? Dan gaat iedereen massaal hamsteren en is er paniek. De supermarkten zijn open omdat het noodzakelijk is, niet omdat het eigenlijk qua gezondheid prima kan.


Hugo Vis 18 feb, 11:27

In de Albert Heijn c.s. kan je in de namiddag over de koppen lopen. Zowel medewerkers als klanten lopen met een mondkapje op de kin, niemand handhaaft ook maar enigszins op de coronaregels. De Non food retail en restaurants kunnen prima "corona proof" op afspraak of met een timeslot werken, zowel klant als medewerker als de ondernemer kunnen hier mee uit de voeten en dit beperkt de schade enorm. Houdt gerust die avondklok in stand, de mondkapjes, de 1.5 meter en alle overige maatregelen, ga vaccineren al een malle, maar stop met het meten met 2 maten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!