Klanten maken maar mondjesmaat gebruik van click & collect, dat sinds een week weer is toegestaan. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl.
“Verdienen doe je hier niet aan”, zegt INretail over de afhaaldienst. Volgens de brancheorganisatie zijn er tot nu toe weinig positieve geluiden te horen onder winkeliers. Het voornaamste voordeel zou zijn dat retailers producten nu makkelijker bij de klant krijgen. “Want eerst moest je in sommige gevallen tien tot vijftien kilometer rijden om, pakweg, een paar T-shirts te bezorgen.”
Bij tuincentra loopt het evenmin storm, laat directeur Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland weten. "Wat we wel horen van de bedrijven, is dat ze het fijn vinden om weer contact te hebben met de klanten." HEMA en Blokker zeggen daarentegen dat er zeker animo is onder klanten om artikelen op te halen. Toch zijn ook bij de grotere winkelketens de opbrengsten bij lange na niet groot genoeg om de verloren winkelomzet te compenseren.
De maatregel dat klanten hun artikelen pas vier uur na het bestellen mogen ophalen, stuit daarnaast op weerstand. "Heel veel Nederlanders kunnen binnen een half uurtje bij onze winkels zijn”, aldus een woordvoerder van Blokker. “Ze weten bovendien dat hun bestelling al klaarligt. Toch moeten ze dan nog 3,5 uur wachten.”
INretail roept het kabinet op om de winkels op 3 maart weer te openen. Volgens de brancheorganisatie kan dat veilig en is het ‘economisch onverantwoord’ om de winkels nog langer dicht te houden. “Ook in andere EU-landen zijn de winkels inmiddels weer open.”
Davi Lexx 18 feb, 20:00
Jan Vissers 18 feb, 14:34
Joost Kriek 18 feb, 11:44
Hugo Vis 18 feb, 11:27