Winnaar/verliezer van de week: Ahold Delhaize en Deen

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Ahold Delhaize en Deen.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Ahold Delhaize en Deen.

Winnaar: Ahold Delhaize
Waar veel retailers het slechtste jaar ooit achter de rug hebben, draaiden anderen recordomzetten. Zoals Ahold Delhaize, dat in 2020 flink profiteerde van de crisis. Het moederbedrijf van Albert Heijn zag zijn omzet met ruim veertien procent stijgen, naar 74,7 miljard euro. Dochterbedrijf bol.com noteerde zelfs een omzetgroei van meer dan vijftig procent. Ahold Delhaize doet zulke goede zaken dat er vanuit meerdere hoeken stemmen opgaan voor een zogenoemde coronabelasting, om het verschil tussen de ‘winnaars en verliezers’ van de crisis recht te trekken. Topman Frans Muller zegt de maatschappelijke discussie te begrijpen, maar wil niet spreken van winnaars en verliezers. Hij vindt de coronabelasting ‘een vraagstuk voor het volgende kabinet’.

Verliezer: Deen
Nog een kleine winst voor Ahold Delhaize: dochterbedrijf Albert Heijn neemt 39 winkels van Deen over. Helaas voor Deen betekent dit wel het einde voor de supermarktketen, die definitief uit het straatbeeld verdwijnt. De overige 41 vestigingen worden verdeeld over Vomar en DekaMarkt. De familie Deen zag geen andere keus dan de boel te verkopen; er zouden forse investeringen nodig zijn op het gebied van e-commerce en logistiek. Dat terwijl online voor supermarkten nog altijd verlieslatend is, aldus algemeen directeur Leendert van Eck tegen RetailTrends. “Het paste niet in onze filosofie om daarin te investeren. Dat zou enorme risico’s met zich meebrengen." Omdat er goede regelingen getroffen konden worden voor het personeel en Deen verder ‘kerngezond’ is, was dit volgens Van Eck het juiste moment om het bedrijf van de hand te doen.  

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen