De populariteit van Amazon in Nederland is in het vierde kwartaal van 2020 toegenomen. Dat blijkt uit de MarketPlace Monitor van Maze-One en MeMo². Bol.com blijft veruit het meest aansprekende verkoopplatform in Nederland.

Amazon.nl, AliExpress, bol.com, Coolblue.nl en Wish werden in het onderzoek meegenomen. Daaruit blijkt dat bol.com voor 65 procent van de Nederlandse consumenten de meest aansprekende marketplace is, al loopt de populariteit van de webshop in het vierde kwartaal iets terug ten opzichte van het kwartaal daarvoor (-3 procent). Na bol.com spreekt Coolblue de meeste consumenten aan, al leverde het platform iets in aan populariteit (-5 procent). De populariteit van AliExpress, dat op de derde plek staat, daalde met twee procent. 

Amazon won daarentegen vijf procent en is bijna een jaar na de lancering in Nederland onder 29 procent van de consumenten een populair platform. Daarmee staat de Amerikaanse webreus op een gedeelde vierde plek met Wish, dat het afgelopen kwartaal ook meer Nederlanders wist aan te spreken. Op basis van de onderzoeksdata van de afgelopen anderhalf jaar verwacht MeMo² dat Amazon.nl in de komende maanden nog meer terrein zal winnen.