IKEA heeft besloten zijn Nederlandse filialen niet te openen voor winkelen op afspraak. Dat meldt persbureau ANP. Het openen van de winkels is niet rendabel voor de meubelreus, wegens het beperkte aantal klanten dat mag worden binnengelaten. 

“Het is goed nieuws voor retailers die dit willen aanbieden, maar voor ons, een winkel met gemiddeld 25 duizend vierkante meters aan oppervlakte, is het geen optie en niet rendabel om winkelen op afspraak voor alle klanten mogelijk te maken”, aldus een woordvoerder tegen het ANP. “Onze focus blijft het verbeteren van de online-ervaring en de bestellen en ophalen-service.”

Wel hebben klanten die gebruikmaken van de digitale ‘planservices’, zoals voor keukens, vanaf 3 maart de mogelijkheid om aanvullend naar de winkel te komen. “Mocht de klant na het online gesprek toch nog willen langskomen in de winkel om een product of materiaal in het echt te bekijken, dan is dat mogelijk op een specifiek tijdstip onder begeleiding van een medewerker.”

Tijdens de persconferentie dinsdagavond werd bekendgemaakt dat winkelen op afspraak vanaf 3 maart is toegestaan. Klanten moeten zich minimaal vier uur vóór hun bezoek aanmelden en winkels mogen maximaal twee klanten tegelijk per verdieping ontvangen. In totaal mogen er maximaal zes klanten per uur langskomen. HEMA liet eerder weten teleurgesteld te zijn in de manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt.