Moederbedrijf Pearle in het rood door coronacrisis

GrandVision, het moederbedrijf van optiekketens Pearle en Eye Wish, heeft vorig jaar verlies geleden. De rode cijfers zijn met name het gevolg van de lockdowns, waardoor het concern in meerdere landen zijn winkels moest sluiten. 

De omzet van GrandVision daalde met 12,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor, uitkomend op 3,48 miljard euro. Hoewel de onlineverkopen met 85 procent toenamen, noteerde het bedrijf onderaan de streep een nettoverlies van 45 miljoen euro. Het aantal winkels werd vorig jaar teruggebracht van 7406 naar 7260. De keten spreekt geen verwachting voor 2021 uit, wegens de onzekere omstandigheden als gevolg van de pandemie. 

Onzekerheid rondom overname
Eerder deze week bleek dat de overname van GrandVision door EssilorLuxottica aan een zijden draadje hangt. Door de crisis zag de Pearle-moeder zich genoodzaakt huurbetalingen op te schorten, leveranciers later te betalen en te snijden in het marketingbudget. Daarmee schond het bedrijf de afspraken die in het koopcontract staan, meent EssilorLuxottica, dat GrandVision er tevens van beschuldigt structureel informatie achter te houden.

GrandVision stelt echter dat het Frans-Italiaanse concern de rechtszaak enkel aanspant om een lagere overnameprijs af te dwingen. Als de overname eind juli niet rond is, moet EssilorLuxottica een boete van 400 miljoen euro betalen. De uitspraak van het gerechtshof is op 6 april.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!