'Winkelen op afspraak moet slimmer worden ingericht'

'Winkelen op afspraak moet slimmer worden ingericht'

Het winkelen op afspraak moet slimmer worden ingericht, zegt brancheorganisatie INretail. Die pleit ervoor om over te stappen naar een systeem waarbij een maximumaantal klanten wordt gekoppeld aan de oppervlakte van een winkel.

Woensdag was de eerste dag waarop winkels op afspraak bezoekers mochten ontvangen. Per verdieping zijn twee klanten toegestaan, maximaal twaalf per uur. Voor kleine winkels geeft dit wat lucht, maar voor grote winkels is het niet rendabel, weet algemeen directeur Jan Meerman. "Lang niet alle winkels gingen dan ook open." Onder meer IKEA en Primark deden niet mee.

INretail pleit voor volledige heropening van de winkels. Maandag dient voor de rechtbank in Den Haag een kort geding dat de brancheorganisatie tegen de Staat heeft aangespannen. "Met 56 duizend gesloten winkeldeuren is de toekomst van de winkelstraat serieus in gevaar, evenals 50 à 60 duizend banen", zegt Meerman. INretail is ook een petitie begonnen.

Batavia Stad
Ruim honderd winkels in Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad bieden wel winkelen op afspraak aan. Via een online reserveringsssyteem kunnen klanten op één website meerdere reserveringen inplannen, zodat ze hun favoriete winkels op dezelfde dag kunnen bezoeken.

Reacties 18


Kathleen Oertel 4 mrt, 12:53

Huidige regel is absurd en onnodig.


Machiel R 4 mrt, 14:15

Stop met klagen. Wees handelaar en ga aan de slag om binnen de regels er zoveel mogelijk uit te halen, voor je eigen toko maar ook voor de klant die echt wel wil komen kopen.


Ruben Danhoff 4 mrt, 14:22

Machiel dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je een winkel hebt van 700 m2 is 2 klanten per 10 minuten niet eens een druppel op de gloeiende plaat te noemen. En dan heb ik het nog niet eens over de bouwmarkten, tuincentra van duizenden m2. Die 72 klanten op een dag die je maximaal kan helpen is voor die 72 klanten best leuk maar stelt niks voor vergeleken die 3000 klanten die je voorheen had.

Voor de lockdown hadden we per 10 m2 1 klant. Dus mochten er 70 klanten tegelijk in de winkel. Je zet 70 mandjes neer en handhaaft zelf op de 1,5 meter. Prima te organiseren. Zelfs 20m2 per klant zou prima kunnen.

Het is van de zotte dat er gekeken wordt naar aantal verdiepingen. Echt een regel bedacht door iemand die geen idee heeft van winkels. Een gelijkvloerse hornbach mag net zoveel klanten hebben als een primera van 100 m2.

Ik hoop dat er maandag wat uit de rechtzaak komt en we zo snel mogelijk weer normaal geld kunnen verdienen.


Jan Poortier 4 mrt, 14:28

Wat een domme reactie Machiel.
Duidelijk iemand die aan het eind van de maand keurig zijn salaris gestort krijgt.


Patrick JONGELING 4 mrt, 15:25

Snap niet dat de gekkenhuizen niet volstromen nog. Eerst de regerende gekte en nu de tot wanhoop gedreven ondernemers....0


Jj Duijndam 4 mrt, 15:31

Doe alle winkels open
Schaf avondklok af
Als dit zo doorgaat (dankzij rutte drie)
Heb je later een hoge wrrkeloosheid
En de Nederlander heeft steeds
Minder te besteden


Hans Duijndam 4 mrt, 15:34

Ik bedoel werkeloosheid


Bettina N 4 mrt, 16:17

Nou Machiel R wat voor winkel of handel heeft U dan. Want U weet schijnbaar hoe het moet!! Misschien heeft U nog tips 🤔


Leonard Van Liere 4 mrt, 17:00

Nee, Machiel heeft gelijk, nee niet ùw gelijk maar oppakken die handel, creatief bezig zijn en er uit halen wat erin zit. Misschien dat er een oplossing komt in de vorm van een vaccinbewijs.


Machiel R 4 mrt, 17:02

Dank voor jullie reacties. In mijn reactie gaat het niet over wel of niet eens met de regels. De regels worden in Den Haag bedacht, deze beinvloeden blijkt erg lastig te zijn. Dat is een andere discussie.
Wat je wel kunt doen binnen de regels die gelden is er het meeste uit halen. Commerciele mensen popelen om de klanten weer van dienst te zijn. Dat kun je gebruiken. De klant wil zijn euro's echt wel laten rollen. Ook dat kun je gebruiken.
Natuurlijk is het niet voor iedere retailer makkelijk of interessant, voorbeeld van de bouwmarkt snap ik heel goed. Maar er zijn ook veel kleinere winkels, daar is best wel omzet te scoren en wat pijn te verlichten.


Bettina N 4 mrt, 17:14

Kijk dit vind ik al anders klinken. Ik ben een kleine ondernemer en ben blij dat we al iets meer mogen. Beter iets dan niets en het contact met klanten is al weer heel fijn. Dankje voor Uw reactie.


Joost Kriek 4 mrt, 20:56

Vermoeiend en kortzichtig zo’n reactie van Machiel R. Je kan de beste ondernemer van de wereld zijn maar als jou winkel en vaste lasten niet aansluiten bij de huidige wettelijke maatregelen heb je niks aan winkelen op afspraak. Het is vooral een soort van uitkomst voor kleine winkels met lage vaste lasten.


Rian Vlijt 4 mrt, 21:02

1 persoon per verdieping?! Volledig bizar, echt weer iets van de regering.
We geven u ruimte om te ondernemen maar maken het zodanig dat u er niks mee kunt, Oja wilt u nog even de loonbelasting overmaken? Binnen 5 werkdagen graag.
Makkelijker gaan we het zeker niet maken, veel succes

Pff winkeliers ik hoop dat jullie er doorheen komen echt waar, ik bestel niks via internet en wil gewoon lekker m'n winkeltje in en m'n spulletjes kopen


Jaap van Bommel 4 mrt, 21:17

Wat een domme regel, zit totaal geen logica erin, en ik moet dit soort mensen die de beleid maken serieus nemen? !!!

Ze zijn geen ondernemers, krijgen gewoon netjes elke maand hun salaris, kunnen dus ook niet meedenken met de ondernemers


Giuditta Farci 5 mrt, 12:00

Niet makkelijk voor ouders met kinderen


Machiel R 5 mrt, 13:03

@ Joost Kriek: Je bent niet verplicht deze "magere" oplossing aan te pakken. Zolang je meer over houdt aan de NOW en TVL kun je beter dicht blijven. Als de omzet die je nu kunt maken onder aan de streep meer oplevert dan de tegemoetkomingen van de regering verwelkomen wij iedere klant, ook in winkels rond de 1.000 meter. De hoge bongemiddelden laten zien dat de klanten willen.
Nogmaals, de regels worden ons opgelegd, daar gaat mijn opmerking ook niet over, maar in de hoek kruipen en niets doen is geen oplossing. Natuurlijk snap ik dat een Ikea niets met deze oplossing kan.


Saskia Koopmans 5 mrt, 16:35

Er zijn ook mensen zoals ouderen die zich niet kunnen aanmelden. Die gewoon even naar een winkel willen gaan wanneer het hunzelf uitkomt. Die niet uren van te voren iets kunnen regelen. Of ook nog een eind moeten reizen voor ze er überhaupt kunnen zijn. En die niet snel kunnen lopen.. Geen mobiel hebben ook. Deze groep mensen word gewoon buiten gesloten. De winkels moeten gewoon open.


Maus. Bijlen 5 mrt, 16:44

Eerst was het 10 minuten, later bleek dat weer anders. Logisch ook, want wat doe je in 10 minuten?
Dan kun je beter minder mensen minstens een kwartier laten winkelen. Dan zullen ze eerder komen, en kopen. Want ik ga nergens heen om 10 minuten de winkel door te rennen .

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!