Albert Heijn heeft vorig jaar 77,7 miljoen euro uitgegeven aan tv-reclames. Dat blijkt uit cijfers van tv-marketingorganisatie Screenforce. Daarmee is de Zaanse supermarkt opnieuw de grootste Nederlandse tv-adverteerder in vergelijking met andere retailers.

Vorig jaar gaf Albert Heijn nog 75,5 miljoen euro uit aan tv-reclames. A.S. Watson, het moederbedrijf van onder meer Kruidvat, is met 74,1 miljoen euro de eerstvolgende retailer op de lijst. Dat bedrijf gaf in 2019 nog 63,1 miljoen uit aan reclames op televisie. Ook Lidl en Jumbo staan in de top tien als het gaat om de grootste bruto tv-bestedingen.

Wat e-commercebedrijven betreft, is Vinted de grootste tv-adverteerder. De app voor tweedehandskleding gaf vorig jaar 18,2 miljoen euro uit, dit jaar was dat 35,5 miljoen - bijna een verdubbeling. Bol.com staat op plek 22 en volgt Vinted daarmee op als één na grootste digitale tv-adverteerder. De webshop gaf 12,9 miljoen euro uit in 2019 en 27,6 miljoen in 2020.

De lijst wordt aangevoerd door fabrikant Procter & Gamble, bekend van onder meer de merken Gillette, Ariel en Olaz. Verder staan in de top tien onder meer Unilever, de Nederlandse Loterij Organisatie en Jacobs Douwe Egberts.