GrandVision moet Eye Wish verkopen voor fusie

De Europese Commissie heeft de overname van GrandVision door EssilorLuxottica goedgekeurd. Wel stelt Brussel enkele voorwaarden voor de fusie, waaronder de verkoop van optiekketen Eye Wish door het Nederlandse brillenconcern.

GrandVision is naast Eye Wish onder meer het moederbedrijf van Pearle en Charlie Temple. EssilorLuxottica is vooral bekend van Ray-Ban, maar is daarnaast ook eigenaar van brillenmerk Oakley en meerdere Europese ketens. Naast Eye Wish moeten er volgens de Europese Commissie ook enkele andere merken en formules worden verkocht, om te voorkomen dat de bedrijven samen te veel macht hebben in Europa. 

Zo doet GrandVision naast Eye Wish ook de Belgische keten GrandOptical (35 winkels) van de hand. Ook het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica heeft aan de Europese Commissie voorgesteld om een deel van zijn winkels in de etalage te zetten, waaronder het Italiaanse VistaSi (174 winkels). Eye Wish heeft 253 winkels in Nederland. 142 daarvan moeten worden verkocht, net als de merknaam. De overige 111 kunnen onder een andere naam verder onder de vleugels van het fusiebedrijf.

Ondanks de goedkeuring vanuit Brussel is de overname nog niet definitief; de bedrijven zijn nog altijd verwikkeld in een juridisch conflict. EssilorLuxottica meent dat GrandVision de afspraken in het koopcontract heeft geschonden door tijdens de coronacrisis huurbetalingen op te schorten, leveranciers later te betalen en te snijden in het marketingbudget. Daarnaast zou het Nederlandse concern structureel informatie achterhouden voor zijn nieuwe eigenaar.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!