Vijftien procent van de Nederlanders - ongeveer 2,1 miljoen mensen - heeft een abonnement op een fysiek product dat periodiek wordt geleverd. Dit blijkt uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3500 Nederlanders.

Het merendeel van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten. Abonnementen in de voeding en persoonlijke verzorging zijn het meest in trek. Deze categorieën vormen samen bijna de helft van het totale aantal productabonnementen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de maaltijdboxen van HelloFresh en het abonnement op scheermesjes van Boldking. Kleding, dranken en bloemen vormen de middengroep. In deze categorieën gaat het om merken als On That Ass, Wijnvoordeel en Bloomon.

63 procent van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten, 41 procent zelfs pas in de laatste zes maanden. Iets meer dan de helft van de abonnees kiest voor een productabonnement vanwege het gemak van niet naar de winkel hoeven. Ook er niet aan hoeven denken (38 procent) en dat er zo altijd een voorraad is (28 procent), spelen een belangrijke rol.

Zie ook: Abonnementen, hebben we er genoeg van?