Het schoenenmerk Toms geeft voortaan een derde van de nettowinst aan goede doelen. Daarmee stapt het af van het one-for-one-model, waarbij het voor elke paar schoenen dat het verkocht een paar doneerde aan arme kinderen.
Toms werd in 2006 opgericht door de Amerikaanse ondernemer Blake Mycoskie. Hij kwam op het idee voor een bedrijf met zo'n model nadat hij in Argentinië had gezien hoe zwaar kinderen zonder schoenen het hebben. Later zou Blake het one-for-one-model uitbreiden naar andere vitale behoeften, zoals oogzorg en schoon water. Dit werd bereikt via Toms-brillen en de verkoop van koffie. Ook werd Samen met hulporganisaties verbeterde Toms zo naar eigen zeggen honderd miljoen levens.
Vijftien jaar na de start is het volgens Toms tijd voor een nieuwe strategie. Een derde van de nettowinst gaat naar sociale initiatieven op het gebied van geestelijke gezondheid, beëindiging van vuurwapengeweld en betere toegang tot onderwijs en menswaardig werk.
Daarnaast probeert Toms een jongere doelgroep aan te spreken met een nieuwe, frissere look. Oude favorieten, te beginnen met de Alpargata-espadrilles, worden opnieuw geïntroduceerd. Toms zag de laatste jaren de omzet teruglopen. Eind vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door zijn schuldeisers. Een woordvoerster meldt dat het inmiddels beter gaat met Toms. Of er sprake is van winst, kan ze niet zeggen.
Reacties 0