Marcel Huizing (Dirk): ‘Verdere consolidatieslag ophanden’

Marcel Huizing (Dirk): ‘Verdere consolidatieslag ophanden’

De komende vijf jaar worden er nog meer familiebedrijven als Deen opgeslokt door grotere supermarktketens. Dat voorspelt algemeen directeur Marcel Huizing van Dirk van den Broek in de RetailTrends-podcast.

Supermarktketen Deen verkoopt dit jaar zijn tachtig winkels, distributiecentra en overige bedrijfsonderdelen. Het is de bedoeling dat 39 winkels worden omgezet naar de Albert Heijn-formule. 22 winkels komen in handen van Vomar en negentien filialen worden overgenomen door DekaMarkt, de zusterformule van Dirk. 

Hoewel Huizing het besluit van de eigenaarsfamilie Deen begrijpt, vindt hij het zonde dat de formule uit het straatbeeld verdwijnt. Hij voorziet dat er de komende jaren meer kleinere spelers zullen opgaan in grotere branchegenoten. “Er is veel geel en blauw te zien, dat is wel erg eentonig.” 

Dirk van den Broek is met DekaMarkt onderdeel van Detailresult Groep, die in 2008 ontstond na een fusie van die ketens. Detailresult Groep is volgens Huizing juist voor familiebedrijven een mooi huis om bij aan te sluiten, omdat Dirk van den Broek en DekaMarkt dat van oudsher ook zijn. “Ik hoop dat er daarmee meer diversiteit blijft in het supermarktlandschap.” Hij wijst bijvoorbeeld op Amsterdam, waar Albert Heijn sterk vertegenwoordigd is. “Ik zeg vaak: daar mag wel wat meer rood op straat komen.” 

Marcel Huizing (44) is sinds 2015 algemeen directeur van supermarktketen Dirk. Huizing is bij Dirk begonnen als losser van vrachtwagens en in twintig jaar opgeklommen tot algemeen directeur. In de RetailTrends-podcast vertelt hij onder meer over zijn focus op groei van de organisatie. Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.

Reacties 1


Fré Huigens 19 apr, 14:28

Ik hoop dat Dirk niet opgeslokt gaat worden, we hebben als consument straks weinig meer te kiezen.
Ik winkel heel graag bij Dirk, hier in Zeeland mogen er best nog wat Dirk winkels bijkomen wat mij betreft.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!