Pearle-eigenaar begint het jaar met lichte omzetdaling

De omzet van GrandVision is in het eerste kwartaal met drie procent teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat verdubbelde juist bijna, blijkt uit de kwartaalcijfers.

De aangepaste ebitda bedroeg 79 miljoen euro, 92 procent meer dan een jaar geleden. Dit is volgens het brillenbedrijf te danken aan kostenbesparingen en verbeteringen in de ‘product- en prijsmix’. Vanwege het ‘exceptionele jaar’ 2020 vermeldt GrandVision ook de cijfers over 2019. Toen stond het concern er – met een omzet van 974 miljoen euro en bedrijfsresultaat van 107 miljoen – aanmerkelijk beter voor.

Een deel van de omzetdaling wordt verklaard door winkelsluitingen. Aan het eind van het eerste kwartaal had GrandVision wereldwijd 7247 vestigingen tegenover 7320 een jaar eerder. Reken je dat effect niet mee, dan valt de omzetdaling met 1,5 procent wat lager uit.

Eind maart was 95 procent van de winkels wereldwijd weer geopend. GrandVision zegt dat vooral de vestigingen in winkelcentra hard getroffen zijn door de coronamaatregelen. In Frankrijk was de impact het zwaarst, met zo’n driehonderd winkels die tijdelijk op slot moesten.

GrandVision is momenteel bezig te fuseren met branchegenoot EssilorLuxottica. Ceo Stephan Borchert benadrukt in zijn toelichting op de kwartaalcijfers nog eens deze plannen te steunen. In maart werd duidelijk dat daarvoor onder meer winkelformule Eye Wish moet worden verkocht. In april wist het brillenconcern zijn Chileense bedrijfstak al af te stoten. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!