De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingsector. In deze branche speelt duurzaamheid voor consumenten juist een grote rol, stelt de organisatie.
"Wij doen deze actie om bedrijven te activeren hun duurzaamheidsclaims kritisch te bekijken op juistheid, duidelijkheid en onderbouwing. Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen", aldus Edwin van Houten, directeur consumenten bij ACM.
Claims
In de kledingbranche heeft de ACM zeventig bedrijven aangeschreven met het verzoek hun claims kritisch te bekijken. Tussen de claims vond de organisatie onder meer een kledingaanbieder die stelde 'T-shirts van biologisch katoen' te verkopen, terwijl het T-shirt maar voor vijftig procent uit biologisch katoen bestaat.
Ook vond de ACM een kledingwebsite waar je kunt filteren op de term 'duurzaamheid'. Consumenten die dit filter toepasten, kregen alle kleding met het label 'duurzame keuze' te zien, maar de webshop liet niet zien wat er dan duurzaam aan de kleding was.
De aangeschreven bedrijven worden gevraagd om hun claims te controleren op basis van de vuistregels die de ACM heeft opgesteld voor duurzaamheidsclaims. Vanaf half juni gaat de organisatie checken of de kledingbedrijven daadwerkelijk hun claims hebben aangepast. Indien dat niet het geval is kan de ACM het bedrijf in kwestie een last of boete op te leggen.
Reacties 0