'Retailomzet stijgt licht in 2021'

De retailomzet zal in 2021 toenemen met lichte stijging van 1,5 procent. De groei is met name te danken aan de aanhoudende opkomst van de online retail, deze steeg met 25 procent. In de fysieke food en non-food retail wordt geen groei verwacht. Dat blijkt uit het vooruitzicht voor de retail van het ING Economisch Bureau.

Webwinkels zullen dus wederom de grote winnaar zijn dit jaar. De winnaars van vorig jaar, zoals bouwmarkten en woon-en elektronicawinkels, die hun omzet dit jaar na de versoepelingen weer zagen stijgen zullen hun verlies door de tweede lockdown waarschijnlijk niet meer inhalen. Kleding- en schoenenwinkels blijven, met een omzetverlies van ruim één miljard euro in 2020 en 2021, de grote verliezers.

De opkomst van webwinkels zorgt ervoor dat het aantal fysieke winkels steeds meer afneemt. “In 2020 groeide het aantal webshops met 28 procent en sloot ruim één procent van de fysieke non-food winkels. Ervan uitgaande dat ook in 2021 ruim een procent van de non-food winkels stopt en het groeitempo van het aantal webshops normaliseert naar circa tien procent, dan zijn er eind dit jaar meer webshops dan fysieke non-food winkels”, zo valt te lezen in de publicatie. 

Eerder schreef RetailTrends al over leegstand in de fysieke winkelstraat, waarvoor brancheorganisatie INretail actie aan het voeren is. 

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!