Sebastiaan de Jong heeft in zijn nieuwe rol als ceo van Etos veel baat bij zijn ervaring bij Albert, de Tsjechische supermarktketen van Ahold Delhaize. Dat zegt zijn leidinggevende Wouter Kolk, ceo Ahold Delhaize Europa en Indonesië, tegenover RetailTrends.
De Jong was tussen 2012 en 2016 commercieel directeur bij Albert in Tsjechië. Dat is volgens Kolk ‘een enorm competitieve markt’, met een hoog niveau promotieaandeel, prijsgedreven en vol discounters. “Dat heeft Sebastiaan voor Albert toen heel succesvol gedaan”, vertelt Kolk, die stelt dat het speelveld voor Etos soortgelijk is. “Ook voor Etos geldt dat je moet nadenken waar we voor staan en tegelijkertijd zijn prijs, promotie, het assortiment en innovatie belangrijk om te concurreren met andere drogisterijketens.”
Kolk zegt dat De Jong in zijn nieuwe rol bij Etos gaat nadenken over de strategie die er ligt. “Met Saskia (Egas Reparaz, de voormalige Etos-ceo, red.) is de afgelopen achttien maanden een pad ingeslagen dat al succesvol was. Maar corona heeft ook impact gehad op Etos.” Volgens Kolk moeten een aantal onderdelen van de strategie misschien versneld worden, met andere elementen moet de drogisterij wellicht stoppen. “Dat zijn afwegingen die Sebastiaan moet maken.”
Sebastiaan de Jong start 1 juli als ceo van Etos. Tot in het najaar zal hij daarnaast zijn functie als head of procurement bij Ahold Delhaize blijven vervullen.
Lees hier de volledige kennismaking met de nieuwe Etos-topman.
Leonard Van Liere 14 jun, 22:46