Zeeman: vorig jaar minder omzet, maar 'uitstekend winstresultaat'

Zeeman boekte vorig jaar een netto-omzet van 616,6 miljoen euro. Dat is 3,6 procent minder dan in 2019. De textielsuper wijt de omzetdaling aan de tijdelijke winkelsluitingen door corona.

Dat staat in het MVO-verslag over 2020. Zeeman is het coronajaar geëindigd 'met een uitstekend winstresultaat'. Hoeveel er onder de streep stond, meldt het familiebedrijf niet. "Omdat Zeeman voordat de crisis begon er financieel goed voor stond, waren we bestand tegen de impact van de coronamaatregelen. Belangrijk uitgangspunt is dat we als familiebedrijf op de lange termijn zijn gericht en daarom onze groeistrategie niet op korte termijn hoeven te wijzigen."

Zeeman had eind vorig jaar 1279 winkels, eentje meer dan een jaar eerder. In Nederland ging het om 468 winkels, 22 minder dan eind 2019. Filialen die niet zo goed presteerden, zijn gesloten. Ook is er geïnvesteerd in renovatie van winkels. Zeeman is verder actief in België, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje. In de laatste twee landen nam het aantal winkels toe, in Frankrijk van 293 tot 298 en in Spanje van 56 tot 83.

Alleen in Nederland en België heeft Zeeman webshops. Door de winkelsluitingen kregen die te maken met een enorme toestroom aan bestellingen. "Hier waren we onvoldoende op voorbereid. En dat bracht technische en logistieke uitdagingen met zich mee." Directeur marketing en e-commerce Caroline van Turennout zei in maart dit jaar tegen RetailTrends dat de levertijd zes dagen bedroeg. "Veel te lang." Er is sindsdien extra geïnvesteerd in online.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!