'Retail extra kwetsbaar voor cybercriminaliteit'

De gevolgen van de coronacrisis hebben ervoor gezorgd dat bedrijven cyberveiligheid minder prioriteit geven dan nodig. Dat schrijft ABN Amro in zijn nieuwe cybersecurity-rapport.

Na de financiële dienstverlening, industrie en energie is retail wereldwijd de zwaarst getroffen sector door cybercrime, staat te lezen in het rapport. Retailers worden steeds vaker getroffen door cybercriminaliteit, doordat zij steeds meer data gebruiken om klanten te binden en klantbehoeften te voorspellen. Daarnaast hebben veel winkeliers vanwege de lockdowns gekozen voor online afzetkanalen. Hierdoor is het risico op een datalek toegenomen, wat kan leiden tot grote reputatieschade en klantverlies.

De meest voorkomende risico’s voor retailers zijn het verstoren van de bedrijfsvoering met omzetverlies, verlies aan bedrijf- en klantgegevens, financiële schade door herstelkosten en door claims van gedupeerden. Ook een boete op basis van de AVG, die kan oplopen tot vier procent van de jaaromzet, ligt op de loer.

Slechts 34 procent van de bedrijven in Nederland beschouwt cybercriminaliteit als een groot risico, blijkt uit het onderzoek van ABN Amro. Dat is nauwelijks meer dan een jaar geleden en veel minder dan vóór de coronacrisis. Volgens de bank hebben de toegenomen focus van ondernemers op de continuïteit van hun bedrijf en de zorg voor hun personeel sinds corona gezorgd voor een lagere prioriteit voor cybersecurity.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!