Vakbond FNV zet de rechtszaak tegen Wibra door. Volgens de FNV moeten medewerkers van de winkelketen in de zomer onbetaald de uren inhalen die ze tijdens de lockdown niet konden werken. De rechter in Zutphen buigt zich 21 juni over de kwestie.
Volgens de FNV kreeg Wibra deze uren al via de NOW-regeling gecompenseerd en moeten deze worden kwijtgescholden. "Het is ongehoord dat Wibra deze lockdown-rekening die al door de belastingbetaler is betaald, ook nog eens bij de werknemers neerlegt. Wibra eet van twee walletjes", zei FNV-bestuurder Linda Vermeulen eerder.
Wibra-directeur Bas Duijsens zei tegen RetailTrends dat de keten handelt in lijn met de cao voor retail non-food. Er is volgens hem ook geen sprake van onbetaald werken, zoals de FNV zegt. "Het is het toepassen van de cao, waarbij je de ene keer minder werkt voor je maandsalaris en de andere keer wat meer werkt voor hetzelfde maandsalaris. Deze regeling over plus- en minuren wordt al sinds jaar en dag in de branche toegepast." Duijsens bestrijdt daarnaast dat alle minuren nog deze zomer moeten worden ingehaald.
De kwestie heeft ook de Tweede Kamer bereikt. Die nam dinsdag een motie aan waarin de regering wordt opgeroepen om werkgevers aan te spreken 'op dit onwenselijke gedrag en hun mee te geven dat zij de minuren van werknemers niet moeten verrekenen'. INretail zegt dat de Kamer zich baseert op foutieve aannames. "De minuren-systematiek heeft geen relatie tot de NOW-steun", zegt de brancheorganisatie, die ook op de cao wijst.
J.A. Brouwer 10 jun, 10:42
Joost Kriek 9 jun, 23:09
H G 9 jun, 15:45
Rinus Jansen 9 jun, 12:18