Coolblue verloor 400 duizend euro aan mondkapjesdeal Van Lienden

Coolblue zou een half miljoen euro hebben bijgedragen aan de stichting van Sywert van Lienden, Hulptroepen Alliantie. Dat geld zou terugkomen, maar Coolblue schreef er 400 duizend euro op af. "Het is nooit in me opgekomen dat ze het geld konden terugbetalen", aldus ceo Pieter Zwart tegen de Volkskrant.

"Ik dacht: die jongens hebben hun baan opgezegd om iets moois op te bouwen, dan wil ik ze niet gaan plukken", vertelt Zwart, die zich erbij neer had gelegd geld te moeten afschrijven. "We wilden onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dan blijkt een jaar later dat er buiten ons om een deal met de overheid is gekookt via een commerciële bv." Dat nieuws las Zwart bovendien in de krant. "Ik kon het niet geloven. Mij is nooit, nooit, nooit iets verteld."

Hulptroepen Alliantie zou mondkapjes voor de zorg naar Nederland halen. Coolblue zou een webshop voor de mondkapjes hebben opgezet en de orderverwerking en verzending uit eigen zak hebben betaald. 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Zwart sluit niet uit dat de commerciële deal is binnengehaald dankzij de hulp van Coolblue. "Er is voor mijn gevoel op schandalige wijze misbruik gemaakt van onze naam en vooral ons vertrouwen." De drempel voor bedrijven om in de toekomst in een crisis hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen, wordt hierdoor hoger. "Afgelopen woensdag heb ik tegen mijn mensen gezegd: ik heb allerlei drieletterwoorden paraat voor deze ervaring, maar de volgende keer dat Coolblue tijdens een crisis kan helpen, doe ik het weer."

De Coolblue-topman weet nog niet of hij stappen gaat ondernemen tegen Van Lienden. Aangezien het een non-profitorganisatie betreft, is het lastig te bepalen waar het geld vandaan gehaald kan worden. "En moet dat geld niet ergens anders naartoe?"

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!