Braziliaanse fiscus wil miljarden van Unilever

De Braziliaanse belastingdienst eist 2,9 miljard euro van Unilever. Het levensmiddelenconcern zou zich onder meer schuldig hebben gemaakt aan belastingontwijking bij een reorganisatie in 2001.

De zaak kwam al eerder voor de rechter, die toen in het voordeel van Unilever besliste. Maar in 2013 spande de fiscus opnieuw een zaak aan, staat in het jaarverslag over 2020. De claim bedroeg toen 561 miljoen euro, schrijft NRC Handelsblad. Sindsdien is het verviervoudigd tot ruim twee miljard euro. Er lopen ook nog andere zaken, waardoor de openstaande rekening zo'n 2,9 miljard euro bedraagt.

De zaak rond de belastingontwijking draait om een wereldwijd programma tussen 1999 en 2004, waarin Unilever zich toelegde op leidende merken. Ruim duizend kleine merken werden verkocht. In Brazilië leidde het tot een reeks overnames, die het concern in 2001 bundelde in Unilever Brasil. Volgens de fiscus had die handeling geen bedrijfsmatig doel, maar was die gericht op het ontlopen van belasting.

Het voormalig Nederlands-Britse bedrijf, dat sinds november Brits is, schrijft in het jaarverslag dat de kans klein is dat de belastingdienst gelijk krijgt. Maar Unilever voegt eraan toe dat er geen garantie op succes is in de rechtbank. Het bedrijf zegt dat de uitspraak nog jaren op zich kan laten wachten.

Unilever is onder meer bekend van merken als Dove, Ben & Jerry's, Lipton, Knorr en De Vegetarische Slager.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!