Branded content
De pandemie heeft niet alleen voor een snellere shift van offline naar online winkelen gezorgd. Ook ons betaalgedrag is drastisch en deels blijvend veranderd, blijkt uit het 2021 mkb-retailers onderzoek van betaalbedrijf Visa. Drie inzichten.
1. (Nog) meer digitaal
Het is geen verrassing dat – door de komst van corona – bedrijven zich in elke sector moesten aanpassen om te kunnen voldoen aan de vereiste maatregelen en de veranderende behoeften van de klant. Digitaliseren was niet langer een keuze, maar een noodzaak. Ruim vier op de tien retailers (43 procent) deed de afgelopen twaalf maanden digitale aanpassingen, zoals het verbreden van het aanbod van online betaalmogelijkheden, het uitbreiden van de bestaande webshop of zelfs het openen van een nieuwe webshop naast de fysieke winkel. Daarnaast geven drie op de tien retailers aan de digitalisering van zijn bedrijf te hebben moeten versnellen vanwege Covid-19.
De verplichte aanpassingen naar een (nog) meer digitale aanpak kwamen echter niet als een donderslag bij heldere hemel. Veel ondernemers waren, voor zover mogelijk, enigszins voorbereid op wat hen stond te wachten. De helft van de retailers in het mkb had namelijk geen moeite met de groeiende digitale aanpak die zij moesten hanteren.
Een deel van de retailers was dus al voorbereid op snelle en onverwachte veranderingen. En ook al werden sommigen gedwongen om binnen een beperkte tijd de strategie volledig om te gooien naar een online benadering, voor velen was dit tevens een gewenste keuze. Al snel bleek dat deze digitale aanpassingen niet tijdelijk waren, maar een investering in de toekomst. Ruim de helft van de mkb-retailers (55%) ziet de ondernomen acties op het gebied van digitalisering in de afgelopen twaalf maanden als iets dat zal worden voortgezet.
2. Jongere volwassenen omarmen innovatieve betaalmethoden, ouderen blijven achter
Even een betaalverzoek sturen of alleen je telefoon meenemen in plaats van je pinpas wanneer je boodschappen doet: het klinkt voor velen als muziek in de oren. Toch staat niet iedereen te springen om moderne betaalmethoden te omarmen. Zo staat bijna de helft van de 18- tot 34-jarigen (48 procent) open voor een cashloze samenleving tegenover slechts een kwart van de 55-plussers (26 procent).
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna alle 18- tot 34-jarigen (95 procent) aankopen in de winkel het liefst met hun pinpas betalen. Daarnaast staat 61 procent van diezelfde groep open voor nieuwe betaalmethoden – zoals contactloos, via nieuwe betaalapps of via wearables – vergeleken met 37 procent van de 55-plussers. En in de winkel betalen met contant geld doet nog maar een kleine groep; slechts vier procent van de jongste groep doet dit, zeventien procent van de 45-plussers en veertien procent van de 55-plussers. Dit valt te verklaren door de coronapandemie.
3. Cashloze samenleving nog toekomstmuziek
Contactloos betalen is nog meer de nieuwe norm geworden tijdens de coronapandemie en daar voelen Nederlanders zich goed bij, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst twee derde van de Nederlanders (66 procent) heeft het gevoel dat contactloos betalen veilig is. Het nieuwe hygiënische bewustzijn van mensen sinds corona maakt het nut van innovatieve betaalmethoden onmiskenbaar.
Eerder werd al duidelijk dat maar liefst driekwart van de Europese betalingen het afgelopen jaar contactloos gebeurt. En hoewel bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) openstaat voor het adopteren van nieuwe betaalmethodes, lijkt de cashloze maatschappij nog ver weg. De helft van de ondervraagden wil namelijk niet dat contant geld volledig verdwijnt in de komende vijf jaar. Bovendien maakt meer dan een kwart (27 procent) zich weleens zorgen over de veiligheid van zijn betalingen. Met name over contactloze betalingen met bankpas (44 procent) en mobiel (42 procent) zijn mensen soms nog wel eens bezorgd. De zorgen over de veiligheid van creditcards zijn daarentegen veel kleiner (19 procent).
Contactloos betalen werd al omarmd
Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe tijdens de twee lockdowns. Het overgaan van retailers op andere betaalopties dan cash is noodzakelijk. “Nederlanders waren vóór corona al van het contactloos betalen”, aldus Jos van de Kerkhof, country manager van Visa Nederland. “De versnelde digitalisering tijdens de pandemie werd door veel retailers goed opgevangen. Het is – en blijft – belangrijk dat retailers verschillende opties bieden, zodat iedereen de keuze heeft om te betalen zoals hij of zij dat wil. Ik begrijp dat retailers met de tijd mee willen en moeten gaan, maar de hoeveelheid aan nieuwe betaalmethoden hoeft niet de standaard worden. Een cashloze samenleving is nog niet de realiteit.”
Het is de missie van Visa om de digitalisering van lokale bedrijven te ondersteunen - in heel Europa. Met de campagne ‘Lokaal maakt het verschil’ wil Visa detailhandelaars in het mkb inspireren en helpen om meer digitaal te worden en beter voorbereid te zijn op de toekomst. De campagne ondersteunt lokale ondernemers om te digitaliseren met Visa. Op die manier helpt Visa kleine ondernemingen zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien.
Reacties 0