Door de samenwerkingen met V&D en Promiss weet mode-ontwerper Mart Visser dat eigen brandstores niets voor hem zijn. “Ik heb in die jaren gezien wat er gebeurt in de retailland”, zegt hij in het julinummer van RetailTrends. “De omzetten werden zienderogen kleiner.”
Bij Promiss, de modeketen waar Visser tussen 2016 en 2019 mee samenwerkte, zag hij achter de schermen altijd een briefje hangen met de omzetten. “Daar heb ik een foto van gemaakt en naar mijn managementteam gestuurd, met de mededeling: ‘Als ik het ooit in mijn hersens haal ergens een winkel te openen, laat mij dan deze foto zien’.”
Een brandstore in een straat als de Kalverstraat zou zichzelf nooit terugverdienen, zegt Visser. Wel acht hij het mogelijk dat hij met een pop-up store steeds korte tijd in een bepaalde stad aanwezig is. "Het geeft reuring, mensen die nooit in de Kalverstraat komen maar weten dat Mart Visser er zit, komen omdat ze fan zijn en weten dat het tijdelijk is." Hij ziet flexibele pop-up concepten als de oplossing om de toenemende leegstand tegen te gaan.
Exclusieve samenwerkingen zoals met V&D en Promiss ziet Visser niet meer gebeuren, zegt hij verder. “Dat tijdperk is echt voorbij.” Alleen samenwerkingen binnen een duidelijk afgebakend kader ziet hij wel zitten. “Een eigen lingeriecollectie met Hunkemöller of een lijn pumps bij Manfield onder mijn naam, dat zou goed kunnen.”
In het julinummer van RetailTrends spreken we uitgebreid met Mart Visser over zijn visie op het retaillandschap en de veranderende modeklant. Het hele interview is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.
L Moison 4 jul, 23:53