Thuiswinkel.org zegt de winkelstraat al tien jaar aan te sporen om een kloppende onlinestrategie op te tuigen. "Uit een bredere optiek vind ik dat je achter de muziek aanloopt als je nu nog geen webshop hebt", aldus Marlene ten Ham, de nieuwe directeur van de brancheorganisatie, tegen RetailTrends.
Retailers zonder webshop hebben tijdens de coronacrisis meer klappen gehad dan gevestigde e-commercespelers. Dat houdt volgens Ten Ham nog niet in dat de 'winnaars' hun winst met de 'verliezers' van de crisis moeten delen. "Dat vind ik ongelofelijk lastig. Daar waar de kanalen er waren hebben mensen kunnen ondernemen. Ja, er zijn verliezen gedraaid maar dat zegt nog niet dat je winst met een onlinestrategie verviervoudigt."
Volgens de nieuwe Thuiswinkel-directeur is er een ander - veel groter - probleem: het indelen van de fysieke ruimte. "Als je daar een unieke propositie weet weg te zetten, dan heb je nog steeds een kans van slagen. Het moet meer doordacht zijn, met kleinere kernen en niet alleen meerdere winkels van grote ketens bij elkaar."
Lees het complete gesprek met Ten Ham hier.
Reacties 0