Omzet Jumbo stijgt, La Place blijft steken

Omzet Jumbo stijgt, La Place blijft steken

De omzet van supermarktketen Jumbo stijgt in het eerste halfjaar van 2021 met 5,3 procent. De omzet komt daarmee uit op 5,36 miljard euro. Bij foodserviceformule La Place blijft de omzet steken op 13 miljoen euro, een daling van zestig procent ten opzichte van de eerste helft van 2020. 

Het afgelopen halfjaar steeg het marktaandeel van Jumbo in Nederland met vijf procent naar 21,8 procent, blijkt uit cijfers van Nielsen. Online steeg de omzet met vijftig procent. Jumbo verklaart de stijging door de investeringen die gedaan zijn in het netwerk. De supermarktketen heeft in totaal twaalf bezorghubs in Nederland en daar moeten er dit jaar nog vier bij komen. 

Daarnaast denkt de supermarktketen dit jaar verder te groeien naar 720 winkels. Dat betekent dat er nog 23 vestigingen bij komen, waarvan negen in België.

La Place
De tegenvallende omzet van La Place (13 miljoen euro) wijt Jumbo aan de coronamaatregelen waardoor de foodserviceformule slechts beperkt open is geweest. Om de koers scherp te stellen is Jumbo voor de restaurantketen een samenwerking aangegaan met Vermaat Groep, die 44 La Place-vestigingen gaat exploiteren.

Zes restaurants blijven in beheer van Jumbo, evenals vier stationslocaties. Afgelopen maanden zijn er vestigingen geopend of heropend in Kopenhagen en Leiderdorp. Ook is het plan om de La Place Express-formule verder uit te breiden. "Het is onze ambitie om komende jaren honderden nieuwe La Place-locaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder een fors aantal La Place Express-vestigingen", aldus topman Frits van Eerd. 

Reacties 1


Arie Feenstra 26 jul, 15:56

Er word wat afgepiept in supermarkt land. Kosten stijging van producten, transport en verpakking. Och och och wat hebben ze het zwaar.
Stelletje jantjes nooit genoeg. Ze hebben de hele coronatijd belachelijk veel omzet bij de kleine o deelnemers weggehaald, door alle branchevereniging. Ze hebben geen centje pijn geleden. En nog is het niet genoeg. Wordt het niet eens tijd voor maatschappelijke bezinning? Eerlijke beloning van personeel, ook de vakkenvullen, eerlijke prijzen aan de producent, 'm.n. de agri producent, en eens wat minder aan de graaiende aandeelhouders?
Verantwoord ondernemen is niet graaien wat er te graaien valt maar eerlijk ondernemerschap waar bij ieder krijgt wat hem toekomt.
En zoals bij jumbo wordt gekeken naar la place, ja en de horeca dan?
Jumbo kan risico spreiden, maar de horeca niet. Dus aub hou op met jengelen en piepen. En leer eens verantwoord en respectvol ondernemen ipv aandeelhouders vermisten over de rug van personeel en toelevetanciers, die keihard moeten knokken voor een schamel stuk brood. Helpen van medeondernemers in tijden van nood, ipv afromen van de markt.
Dit telt trouwens voor meerdere zeg maar bijna alle beursgenoteerde bedrijven. Inclusief arrogante vadtgoedketens

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!