De omzet van supermarktketen Jumbo stijgt in het eerste halfjaar van 2021 met 5,3 procent. De omzet komt daarmee uit op 5,36 miljard euro. Bij foodserviceformule La Place blijft de omzet steken op 13 miljoen euro, een daling van zestig procent ten opzichte van de eerste helft van 2020.
Het afgelopen halfjaar steeg het marktaandeel van Jumbo in Nederland met vijf procent naar 21,8 procent, blijkt uit cijfers van Nielsen. Online steeg de omzet met vijftig procent. Jumbo verklaart de stijging door de investeringen die gedaan zijn in het netwerk. De supermarktketen heeft in totaal twaalf bezorghubs in Nederland en daar moeten er dit jaar nog vier bij komen.
Daarnaast denkt de supermarktketen dit jaar verder te groeien naar 720 winkels. Dat betekent dat er nog 23 vestigingen bij komen, waarvan negen in België.
La Place
De tegenvallende omzet van La Place (13 miljoen euro) wijt Jumbo aan de coronamaatregelen waardoor de foodserviceformule slechts beperkt open is geweest. Om de koers scherp te stellen is Jumbo voor de restaurantketen een samenwerking aangegaan met Vermaat Groep, die 44 La Place-vestigingen gaat exploiteren.
Zes restaurants blijven in beheer van Jumbo, evenals vier stationslocaties. Afgelopen maanden zijn er vestigingen geopend of heropend in Kopenhagen en Leiderdorp. Ook is het plan om de La Place Express-formule verder uit te breiden. "Het is onze ambitie om komende jaren honderden nieuwe La Place-locaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder een fors aantal La Place Express-vestigingen", aldus topman Frits van Eerd.
Arie Feenstra 26 jul, 17:56