Het is een kwestie van tijd dat consumenten meer moeten gaan betalen voor hun boodschappen. Dat zeggen analisten tegen het FD.
Producenten als Unilever en Procter & Gamble verhogen hun prijzen, omdat de kosten van grondstoffen en transport explosief toenemen. Tot nu toe berekenen supermarkten deze verhogingen niet door aan klanten. Maar dat kunnen ze niet volhouden, is de overtuiging van analisten.
"Uiteindelijk wordt tachtig tot negentig procent van de kosteninflatie doorberekend aan winkels en dus aan de consument", zegt Bernstein-analist Vincent Lee. "Hoeveel bedrijven kunnen doorberekenen, hangt af van het soort product en het merk. Maar de inflatie is zo hoog, dat het vaststaat dat ze iets moeten doorschuiven."
Vomar-topman Aart van Haren zegt dat het een bewuste keuze is om de prijsstijgingen nu niet door te berekenen. "Nu de graanprijzen zo hoog zijn, zou het brood dat wij in onze bakkerij bakken eigenlijk 2,05 euro moeten kosten in plaats van 1,99 euro. Maar we willen competitief zijn, dus slikken we die stuiver zelf in. Dat gebeurt met veel meer artikelen."
Reacties 0