Supermarkt weet omzetgroei vorig jaar niet te evenaren

Supermarkten en voedingsspeciaalzaken konden de omzetgroei van de eerste vijf maanden van 2020 dit jaar niet evenaren. In mei daalde het aantal bestedingen in supermarkten zelfs met vijf procent. Dat blijkt uit de laatste Stand van Retail van ABN AMRO. 

Dat de cijfers van vorig jaar niet werden geëvenaard is te verklaren door het hamstergedrag in maart vorig jaar, bij de start van de coronacrisis. Opvallend is echter dat de dalende trend niet doorzet in de maand juni van dit jaar. Ondanks de versoepelingen van maatregelen op de horeca weten supermarkten en voedingsspeciaalzaken met twee procent te plussen. Kledingwinkels zagen afgelopen juni een omzetstijging van achttien procent.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar stelt ABN AMRO dat het volume in de detailhandel met drie procent gegroeid is. De groei is met name afkomstig uit drogisterijen, voedingsspeciaalzaken en supermarkten. Niet-essentiële winkels laten over deze periode negatieve groeicijfers zien. Deze winkels waren tot 28 april nog gesloten. Consumentenelektronica heeft met -18 procent de grootste volumedaling.

Verkoop via e-commerce zag de eerste vijf maanden van 2021 een volumestijging van 47 procent ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2020.

 

Reacties 1


Arie Feenstra 29 jul, 14:13

Moet het dan altijd een plus zijn? Wat een domme gedachtegang. Hoe kun je nu appels met peren vergelijken.
Je zegt toch ook niet dat een ijscoman na een zonnige topdag op de volgende regendag een plus moet laten zien? Of dat de supermarkt in wk 4 een plus moet laten zien tot wk 50
Dit en het vorige jaar kun je niet met elkaar vergelijken, dat is waanzin. Wees tevreden met wat je binnen krijgt onder bepaalde omstandigheden

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!