Amazon gaat verspilling te lijf

Amazon gaat verspilling te lijf

Amazon komt met een plan om minder teruggestuurde en onverkochte producten te vernietigen. Zo geeft de webgigant externe bedrijven die spullen verkopen via Amazon de mogelijkheid om teruggestuurde producten opnieuw te verkopen. Dat maakt het bedrijf bekend in een blogpost

Amazon werd in juni dit jaar verdacht van het vernietigen van miljoenen nieuwe producten. De Britse zender ITV had met een verborgen camera gefilmd in een dc in het Verenigd Koninkrijk. Een anonieme oud-medewerker verklaarde toen dat er wekelijks 100.000 artikelen werden weggebracht naar de stort. Ook zou uit documenten van Amazon blijken dat er honderdduizenden producten werden vernietigd. 

Amazon liet in een reactie weten dat het doel is zoveel mogelijk spullen opnieuw te verkopen, te recyclen of te doneren aan goede doelen. Het bedrijf ontkende producten naar de vuilstort te brengen. Wel komt het bedrijf nu met concrete maatregelen om verspilling tegen te gaan. Naast het opnieuw verkopen van producten komt er ook een optie om in zee te gaan met opkopers van gebruikte producten. 

Het plan wordt als eerst uitgerold in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Over Nederland, waar sinds vorige maand een sorteercentrum van Amazon is, is niets bekendgemaakt.

Reacties 2


Jeffry Kuperus 5 aug, 10:25

Laat de "groene " kliek zich hier eens druk over maken en denk dan even meteen aan alle verpakkingsmaterialen die teniet gaan en alle transport heen en weer alle voor niks


John Eves 5 aug, 11:22

Dat krijg je door het zogenaamde gratis versturen en retourneren. Gratis bestaat echter niet, alleen als je de milieuschade al berekend die dit veroorzaakt.
Kleinere webshops berekenen meestal wel gewoon de verzendkosten, overigens kunnen zij ook niet gratis versturen omdat zij bij de pakketdienst veel hogere tarieven moeten betalen en ook nog belasting betalen. Iets dat Amazon niet doet....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!