'Driekwart van de merken kan gemist worden'

Driekwart van de merken kan gemist worden. Dat blijkt uit het Meaningful Brandonderzoek van Havas. Het onderzoeksbureau spreekt van een 'historisch dieptepunt'. 

Wereldwijd zeggen consumenten slechts 47 procent van de merken te vertrouwen. In West-Europa is dit percentage zelfs 43 procent. Een groot deel van de merken is dus onbetrouwbaar. In het verlengde daarvan zegt 71 procent van de consumenten klaar te zijn met de lege beloftes van merken. 

Het vertrouwen in merken ligt dan op een historisch dieptepunt, consumenten verwachten tegelijkertijd meer van merken dan ooit tevoren. 73 procent van de ondervraagden zegt dat merken nu stappen moeten zetten ten behoeve van de samenleving en de planeet.

De tien meest betekenisvolle merken van 2021:

  1. Google
  2. PayPal
  3. WhatsApp
  4. YouTube
  5. Samsung
  6. Microsoft
  7. Walmart
  8. Cadbury
  9. Visa
  10. IKEA

Bekijk de belangrijkste conclusies uit het onderzoek hier.

Reacties 1


Jan Janssen 17 aug, 11:36

Ik ken de exacte vragen uit het onderzoek niet, en daarom komt dit artikel me nogal vaag voor. Er is m.i,. een wereld van verschil tussen 'een merk niet missen' en 'een merk niet vertrouwen'. Als volkomen willekeurig voorbeeld zou ik diverse merken chocola absoluut niet missen, omdat er ruim voldoende alternatieven zijn. Dat zegt echter niets over mijn vertrouwen in die merken. Omgekeerd zijn er merken waar ik niet bijster veel vertrouwen in heb (vooral de grote tech-merken) maar waarvan ik de diensten wel zou missen als die zouden verdwijnen. Kortom, een nogal kort-door-de-bocht-artikel

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!