Jumbo heeft zijn investeringen in televisiecommercials in het eerste halfjaar fors opgevoerd. Geen retailer geeft nu meer uit aan tv-reclame dan de Veghelse supermarktketen, blijkt uit cijfers van marketingbureau Screenforce.
Jumbo besteedde in de eerste helft van dit jaar 47,4 miljoen euro aan televisiereclames, meer dan een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee staat de retailer nu op de derde plek. Alleen Unilever (51,4 miljoen) en Procter & Gamble (48,5 miljoen) gaven nog meer uit.
Jumbo groeit bovendien Albert Heijn voorbij, dat op de vijfde plek staat. De marktleider onder de supermarkten besteedde in het eerste halfjaar 35,6 miljoen een tv-commercials, zes ton meer dan een jaar eerder. Op de vierde plaats staat Kruidvat-eigenaar A.S. Watson met 37,2 miljoen euro, ruim negen miljoen meer dan een jaar eerder.
Opvallend is de notering van Aldi op de achtste plek. De Duitse supermarktketen begon dit jaar pas met adverteren op de Nederlandse televisie en gaf daar meteen 24,8 miljoen euro aan uit, meer dan onder meer bol.com, Coolblue en Plus.
Retail is de grootste branche wat betreft investeringen in tv-reclames. Met in totaal 234 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2021 zijn retailers goed voor veertig procent van de totale tv-bestedingen.
Reacties 0