Action wil verduurzamen en dichter bij huis sourcen

Action zoekt naar mogelijkheden om zijn productie vanuit het Verre Oosten dichterbij te halen. Dat vertelde ceo Sander van der Laan tijdens RetailTrends Live.

De non-fooddiscounter is niet doof voor de critici die stellen dat de keten met zijn snel wisselende assortiment het consumentisme aanwakkert. “Het is een dilemma”, stelt Van der Laan. “Enerzijds willen we ook de consument met een kleine beurs de mogelijkheid bieden elk jaar nieuwe kerstballen aan te schaffen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we in een wereld leven waarin een aantal dingen eindig is.”

Action is met zijn sourcing met name actief in het Verre Oosten. “Moeten we dat niet dichter bij huis halen? Daarover zijn we aan het nadenken”, aldus de ceo. “Nu we een groot bedrijf zijn, is onze verantwoordelijkheid in de sustainability-agenda ook gegroeid zodat de wereld voor kinderen en kleinkinderen een fijne wereld is. En we kunnen door onze schaal ook veel impact maken.”

Daarnaast kijkt de keten naar de mogelijkheden tot verduurzaming op assortimentsgebied. “Ons assortimentsbeleid is dat we overal zoveel mogelijk hetzelfde verkopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat er flesjes water vanuit Nederland naar Polen worden vervoerd. Maar wellicht kunnen we in zo’n geval in Polen voor een lokale oplossing kiezen.”

Reacties 5


peter G 11 sep, 11:40

" `Daarover zijn wij aan het nadenken " geeft aan dat Action enorm worstelt met de veranderingen in de maatschappij en de problemen met Azie met transport.
Ik weet wel zeker dat ze de nadenk fase al voorbij zijn en dat ze tot conclusies zijn gekomen Het concept Action is het tegenovergestelde van Duurzaam/ `Sustainable en zij zien deze maatschappelijke verandering eerder als een probleem. Maar ze weten ook dat ze wel wel wat mee moeten doen. MAAR HOE?
Het beste zou zijn dat dit soort ketens gaan verdwijnen omdat het gewoon gebaseerd is om zoveel mogelijk " troep " tegen een zo laag mogelijke prijs te verkopen. Action is het tegenovergesteld van sustainable en als ze iets met sustainable kunnen doen, doen ze het niet vanuit gevoel/ passie maar vanuit een marketing oogpunt

Voor de maatschappij zou het geweldig zijn als al dit soort " troep " creeerende bedrijven gaan verdwijnen en we gewoon minder gaan consumeren. Maar helaas zal dat niet snel gebeuren omdat veel consumenten verslaafd zijn geraakt aan het kopen van deze " troep " omdat het zo weinig kost.
Action Big Bazaar Primark, Boohoo, Pretty Little Thing en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Concepten die het tegenovergestelde zijn van sustainable en zeer slecht zijn voor de wereld en de volgende generaties.
Gewoon minder kopen en goede producten kopen, dan troep bij de Action die je snel weer naar de vuilstort moet brengen.
Laten we hopen dat dat een opkomende trend gaat worden dat de consument minder gaat kopen.


Bryan Driessen 13 sep, 10:53

De transportprijzen heeft waarschijnlijk niks te maken met het feit dat ze juist nu oriënteren om dichter bij huis te sourcen?


chris krijger 13 sep, 11:59

dat action alleen maar troep verkoopt aldus Peter G bewijst dat hij dit sortiment niet goed kent hier zijn tal van A merken aanwezig en ook andere merk artikelen dus niet alleen troep goedkoop is niet altijd rommel. Ook de gevestigde bedrijven hebben niet altijd de verwachte kwaliteit


Peter G 13 sep, 15:35

Hi Chris,
Als je "A merken "verkoopt wilt dat nog niet zeggen dat je concept gelijk goed en sustainable is is. De wereld zou er veel beter uitzien zonder al die troep die Action en andere vergelijkbare bedrijven verkopen. Deze zogenaamde A merken zijn naar mijn mening C D E of F merken.
Het Action concept is gewoon het tegenovergestelde van Sustainable


Jacques Roozendaal 13 sep, 15:55

Sourcen is ook een vak apart en ook leveranciers moeten dan weer opnieuw opgevoed worden, dat is een proces op zich, zeker voor een bedrijf als action. Duurzaam is een fantastisch initiatief echter betaalbaarheid van je producten ook voor deze groep klanten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!