Action zoekt naar mogelijkheden om zijn productie vanuit het Verre Oosten dichterbij te halen. Dat vertelde ceo Sander van der Laan tijdens RetailTrends Live.
De non-fooddiscounter is niet doof voor de critici die stellen dat de keten met zijn snel wisselende assortiment het consumentisme aanwakkert. “Het is een dilemma”, stelt Van der Laan. “Enerzijds willen we ook de consument met een kleine beurs de mogelijkheid bieden elk jaar nieuwe kerstballen aan te schaffen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we in een wereld leven waarin een aantal dingen eindig is.”
Action is met zijn sourcing met name actief in het Verre Oosten. “Moeten we dat niet dichter bij huis halen? Daarover zijn we aan het nadenken”, aldus de ceo. “Nu we een groot bedrijf zijn, is onze verantwoordelijkheid in de sustainability-agenda ook gegroeid zodat de wereld voor kinderen en kleinkinderen een fijne wereld is. En we kunnen door onze schaal ook veel impact maken.”
Daarnaast kijkt de keten naar de mogelijkheden tot verduurzaming op assortimentsgebied. “Ons assortimentsbeleid is dat we overal zoveel mogelijk hetzelfde verkopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat er flesjes water vanuit Nederland naar Polen worden vervoerd. Maar wellicht kunnen we in zo’n geval in Polen voor een lokale oplossing kiezen.”
Jacques Roozendaal 13 sep, 17:55
Peter G 13 sep, 17:35
chris krijger 13 sep, 13:59
Bryan Driessen 13 sep, 12:53
peter G 11 sep, 13:40